تحلیل معرفت‌شناسانه گزاره‌های اخلاقی از منظر فارابی و غزالی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه دین، ادیان و عرفان، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

چکیده

یکی از جهات مغفول مانده در سنت فلسفی جهان اسلام مسئله فلسفه اخلاق اسلامی است. هنگامی که سخن از فلسفه اخلاق به میان می­ آید غالباً مقصود فلسفه اخلاق به معنای خاص آن یعنی فرااخلاق می ­باشد. در فرااخلاق یا همان اخلاق تحلیلی یکی از مباحث، معرفت ­شناسی گزاره­ های اخلاقی است. تحقیق حاضر درصدد به دست آوردن معرفت­شناسی گزاره های اخلاقی از منظر فارابی و غزالی است. برای حصول نظرگاه فارابی و غزالی در خصوص گزاره ­های اخلاقی به نگاه این دو اندیشمند به مسئله حسن و قبح و همچنین مواد اقیسه در منطق پرداخته شده و در نهایت تحلیلی معرفت­شناسانه از گزاره­ های اخلاقی از منظر این دو حکیم ارائه شده است. فارابی در حوزه معرفت ­شناسی گزاره ­های اخلاقی، این گزاره ­ها را گزاره­ هایی انشایی (البته نه انشایی محض) و اعتباری می داند که کارکردی جدلی دارند. غزالی نیز همانند فارابی قائل به انشایی و اعتباری بودن این دسته از گزاره­ ها و جدلی بودن آن­ها می ­باشد با این تفاوت که فارابی اعتبار گزاره ­های اخلاقی را عقلی و غزالی ریشه­ اعتبار این دسته از گزاره­ ها را در شرع می ­داند و قائل به شرعی بودن اخلاق است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Epistemological Analysis of Moral Propositions from the Perspective of al-Farabi and al-Ghazali

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taher Karimi 1
  • Hasan Ghanbari 2

1 Ph.D. Candidate in Islamic Philosophy and Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, Religions, and Mysticism, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran.

چکیده [English]

One of the neglected areas within the Islamic philosophy is the issue of Islamic moral philosophy. When the term “moral philosophy” is mentioned, it is often understood in its specific sense, that is, metaethics. One of the principal topics in metaethics, also referred to as analytical ethics, is the epistemology of moral propositions. The present study seeks to examine the epistemology of moral propositions from the perspectives of al-Farabi and al-Ghazali. In order to extract the views of al-Farabi and al-Ghazali regarding moral propositions, their approaches to the issue of moral good and evil (ḥusn and qubḥ) as well as their theories about syllogisms’ premises (mawādd al-ʾaqīsa) in logic are explored. Finally, an epistemological analysis of moral propositions is presented from the standpoint of these two thinkers. In the field of the epistemology of moral propositions, al-Farabi considers such propositions to be non-declarative (inshāʾī) – though not purely non-declarative – and conventional (iʿtibārī), holding that they function in a dialectical (jadalī) manner. Similarly, al-Ghazali also regards these propositions as non-declarative and conventional with a dialectical function; however, the difference lies in the fact that while al-Farabi grounds the conventional nature of moral propositions in reason, al-Ghazali traces the foundation of their validity to religion and thus maintains the religious nature of ethics.

کلیدواژه‌ها [English]

  • moral philosophy
  • metaethics
  • epistemology
  • al-Farabi
  • al-Ghazali
طباطبایی، سیدجواد. 1383. زوال اندیشه سیاسی در ایران. تهران: انتشارات کویر.
غزالی، ابوحامد. 1360. المنقذ من الضلال. ترجمۀ صادق آئینه‌وند. تهران: امیرکبیر.
غزالی، ابوحامد. 1380. کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیوجم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
غزالی، ابوحامد. 1975 م. معارج القدس فی مدارج معرفة النفس. بیروت: دارالآفاق الجدیدة.
غزالی، ابوحامد. 1986 م. مشکوة الانوار و مصفاة الأسرار. شرح و دراسة و تحقیق الشیخ عبدالعزیز عزالدین السیروان. بیروت: عالم الکتب.
غزالی، ابوحامد. 2000 م. معیار العلم. با مقدمه و تعلیقه و شرح دکتر علی بوملحم. بیروت: دار و مکتبة الهلال.
غزالی، ابوحامد. بی تا. المستصفی فی علم الأصول. بیروت: دارالکتب العلمیة.
فارابی، ابونصر. 1346 ق. التنبیه علی سبیل السعادة. حیدرآباد الدکن: مطبعة مجلس دائرة المعارف العثمانیه.
فارابی، ابونصر. 1381. إحصاء العلوم. مقدمه و ترجمه حسین خدیوجم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
فارابی، ابونصر. 1408 ق. المنطقیات. تحقیق و مقدمه محمدتقی دانش‌پژوه. قم: مکتبة آیة الله مرعشی.
فارابی، ابونصر. 1413 ق. الأعمال الفلسفیة. مقدمه و تحقیق و تعلیق از دکتر جعفر آل یاسین. بیروت: دارالمناهل.
فارابی، ابونصر. 1938 م. رسالۀ عقل. تصحیح موریس بویچ. بیروت لبنان.
فارابی، ابونصر. 1995 م. آراء اهل المدینة الفاضلة و مضاداتها. بیروت: دار و مکتبة الهلال.
فتحعلی خانی، محمد. 1377. فلسفه اخلاق. قم: دفتر نشر و تحقیقات مرکز جهانی علوم اسلامی.
فنایی، ابوالقاسم. 1384. دین در ترازوی اخلاق. تهران: انتشارات صراط.
فنایی، ابوالقاسم. 1394. اخلاق دین‌شناسی. تهران: انتشارات نگاه معاصر.
گاتری، دبلیو کی.سی. 1376. سقراط، زندگی، شخصیت و دیدگاه­‌های فلسفی. ترجمۀ حسن فتحی. چاپ اول. بیجا: فکر روز.
مظفر، محمدرضا. 1384. المنطق. ترجمۀ علی شیروانی و پاورقی غلامرضا فیاضی و محسن غرویان. قم: مؤسسه انتشارات دارالعلم.
ملکیان، مصطفی. 1379. اخلاق باور. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
وارنوک، مری. 1380. فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم. ترجمه و تحشیه ابوالقاسم فنایی. قم: بوستان کتاب.
McCarthy, R. J. 1980. Freedom and Fulfillment: An Annotated Translation of al-Ghazali's al-Munqidh min al-dalal and Other Relevant Works of al-Ghazali. Twayne Publishers.