نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف؛ دبیر فیزیک در آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده
مصالحهگرایی، یکی از رویکردهای مشهور در مواجهه با چالش معرفتی اختلافنظر همتایان است. ولی با این حال، این رویکرد با ایرادهایی روبهرو است که مهمترینش ایراد شکاکیت است. غزاله حجتی در پاسخ به این ایراد، در مقاله «رویکرد مصالحهگرایانه به چالش اختلافنظر دینی» ایدهای را طرح میکند که در آن بر دلایل غیرتوجیهبخش تکیه میشود. در مقاله پیش رو، سعی در تدقیق و بررسی این ایده را دارم. ضمن مقایسه دلایل غیرتوجیهبخش در مباحث علوم تجربی، از یک طرف، و مباحث دینی (فلسفی)، از طرف دیگر، تلاش خواهم کرد نشان دهم با این که در مباحث علوم تجربی دلایل غیرتوجیهبخش مستقل و غیرجانبدارانه هستند، دلایل غیرتوجیهبخش در مباحث دینی، احتمالاً، جانبدارانه و غیرمستقل خواهند بود. این در حالی است که مصالحهگرا ادعا دارد که تنها با اتکا به دلایل غیرجانبدارانه و مستقل میتوان حفظ باورهای مورد اختلاف را معقول دانست. از این رو، نتیجه میگیرم که اتکا بر دلایل غیرتوجیهبخش، به تنهایی، نمیتواند شکاکیت حاصل از مصالحهگرایی در مباحث دینی (فلسفی) را مرتفع کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Non-instrumental Reasons and the Problem of Skepticism in Conciliationism
نویسنده [English]
M.A. in the Philosophy of Science, Sharif University of Technology; Physics Teacher in Ministry of Education, Tehran, Iran
چکیده [English]
Conciliationism is one of the famous approaches to the epistemic challenge of peer disagreement. However, this approach faces many problems, the most important of which is skepticism: an agent ought to suspend judgment about any belief over which she encounters peer disagreement. Ghazaleh Hojjati in “Conciliationist Approach to the Challenge of Religious Disagreement,” tried to answer this problem relying on the non-instrumental (or synchronic) reasons. In this article, I scrutinize and examine this answer proposed by Hajati. After comparing non-instrumental reasons in empirical sciences, on the one side, and in religion and philosophy, on the other side, I try to show that although in empirical sciences, non-instrumental reasons are independent and impartial, non-instrumental reasons in religious issues will probably be biased and non-independent. Nonetheless, a conciliationist asserts that the sides of disagreement are rational to keep their opinions only when using independent and impartial non-instrumental reasons. Hence, it seems that Hojjati’s response cannot refute the skepticism resulting from conciliationism in religious (or philosophical) debates.
کلیدواژهها [English]