نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
پژوهشگر مرکز علم و الهیات، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
با پذیرش این که هدف فهم و تفسیر متن شناخت مقصود مؤلف است، باید به این پرسش پاسخ داد که باورهای محصول این فرایند چگونه توجیه میشود. من استدلال میکنم که فهم و تفسیر بر استنتاجی تبیینی مبتنی است. از آنجا که معنای قراردادی کلمات نمیتواند مقصود مؤلف را متعین کند، برای دریافت معنای مد نظر وی فرضیههایی معنایی مطرح میکنیم که بتواند شواهد متنی را توضیح دهد. سپس، بهترین تبیین آن شواهد را به عنوان معنای متن تلقی میکنیم. این یعنی تفسیر نیز بر همان فرایند استنتاجیای مبتنی است که روششناسی علوم تجربی را تشکیل میدهد. بنابراین، از یک سو علوم تجربی و استنباط از متون مقدس هر دو بر استنتاج تبیینی از شواهد مبتنیاند، و از سوی دیگر شواهد موجود در هر دو (یعنی پدیدههای طبیعی و متون مقدس) نیز از منظر دینی به خداوند منسوباند. در نتیجه، تا دلیل مستقلی نباشد، فرد متدین نمیتواند برای یکی اعتباری بیش از دیگری قائل شود یا، به فرض بروز تعارضی آشتیناپذیر میان آن دو، یکی را بر دیگری برتری دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Religious Knowledge and Scientific Knowledge: Methodological Similarity and Its Consequences
نویسنده [English]
Research Fellow, The Center for Science and Theology, Institute for Science and Technology Studies, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Given that the ultimate goal of text interpretation is to understand the author’s intentions, one must consider how to justify the beliefs formed through this process. This paper argues that interpretation relies on explanatory inference. The traditional meaning of words alone cannot definitively determine the author’s intent; therefore, one must propose semantic hypotheses that can account for the textual evidence in order to grasp it. The interpretation that best aligns with this evidence is then regarded as the true meaning of the text. This implies that interpretation, much like the methodology of empirical sciences, is grounded in inferential reasoning. Consequently, both empirical sciences and the interpretation of sacred texts are founded on explanatory inferences drawn from available evidence. Furthermore, it is important to note that both domains, natural phenomena and religious texts, attribute their evidence to God from a religious perspective. Consequently, a faithful believer cannot prima facie give more validity to one domain than the other or favor one over the other, assuming an insurmountable conflict between the two.
کلیدواژهها [English]