بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دین، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.

2 دانشیار گروه کلام و فلسفه دین، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم، ایران.

چکیده

سم هریس، یکی از سردمداران خداناباوری جدید، به تعارض رابطه دین و اخلاق معتقد است. بر خلاف آنچه عموم متدینان فکر می‌کنند، او دین را نه مبنای اخلاق، بلکه ویرانگر آن می‌داند. برای اثبات این مدعا، او به دو طریق عمل می‌کند. نخست، تمسک به بررسی‌های میدانی و استنباط این که در کشورهای دین‌دار اخلاق نوعاً در سطحی نازل قرار دارد و بالعکس در کشورهای خداناباور در وضعیت مناسبی است. او در شیوه اول از معیارهایی همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و غیره به عنوان شاخص‌های یک جامعه اخلاقی نام می‌برد. در اینجا او به کمک آمارهای میدانی به دنبال القای آن است که کشورهای خداناباور در شاخص‌های فوق در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به کشورهای خداباور قرار دارند، و در نتیجه این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. دوم، از طریق بررسی آموزه‌های دینی و توجه به آموزه‌هایی همچون جهاد و شهادت و تأکید بر خشونت‌بار بودن آن، که در این صورت دیگر جایی برای دفاع از منبعیت دین باقی نمی‌ماند. در این مقاله به طرح و بررسی مدعیات سم هریس راجع به رابطه دین و اخلاق پرداخته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این مدعیات دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of the Relationship between Religion and Morality from Sam Harris's Perspective

نویسندگان [English]

  • Morteza Faghihi Fazel 1
  • Yousef Daneshvar Nilo 2

1 Ph.D. Student of Philosophy of Religiion, Imam Khomeini Education and Reserch Institute, Qom, Iran.

2 Associate Professor, Department of Kalam and Philosophy of Religion, Imam Khomeini Education and Reserch Institute, Qom, Iran.

چکیده [English]

A leading figure of "new atheism", Sam Harris, maintains that religion and morality are in conflict. He, despite what religious believers generally think, does not take religion to be a basis for morality, instead, he believes that religion devastates morality and the moral system. In order to substantiate this claim, Harris takes two ways. First, based on some surveys, he argues that religious countries witness a moral decline, while atheist countries are morally in an acceptable situation. Accordingly, he seeks to induce by field studies that atheist countries are in a much better position than the theist countries in the moral indicators such as material well-being, respect for women's rights, human rights, etc.. As a result, it is atheism that has made society more moral. Second, by inspecting some religious doctrines, he decides that they are sources of violence and clashes among human beings and, consequently, lead societies toward moral decline. In this article, we examine Harris' claims concerning the relationship between religion and morality, concluding that they suffer from following flaws: not accurately determining the meaning of theism and atheism, misunderstanding about moarality and values, not paying attention to various indicators in human moral life, taking a weak scientific approach in evaluating the moral indicators of theist and atheist countries, not paying attention to the crimes of atheists throughout history, and having a superficial and false understanding of religious teachings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sam Harris
  • New atheism
  • Religion
  • Morality
  • Theism
طباطبایی، محمدحسین. بی‌تا. المیزان فی تفسیر القرآن. موجود در نرم افزار جامع‌التفاسیر. قم: مرکز علوم کامپیوتری نور.
مصباح یزدی، محمدتقی. 1386. نظریه سیاسی اسلام. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مسلین، کیت. 1391. درآمدی به فلسفه ذهن. ترجمه مهدی ذاکری. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
نجفی، محمدحسن. بی‌تا. جواهر الکلام. تهران: دار الکتب السلامیه.
“Suicide Rate by Country 2021”. 2021. Suicide Rate by Country 2022 (worldpopulationreview.com)
Anonymous. 1998. “The CIA’s Intervention in Afghanistan. Interview with Zbigniew Brzezinski, President Jimmy Carter’s National Security Adviser.” In Le Nouvel Observateur, Paris, 15-21 January 1998, published in English, Center for Research on Globalisation. http://www.globalresearch.ca/articles/BRZ110A.html, 15 October 2001.
Armstrong, Karen. 1993. Muhammad: a biography of the prophet, HarperSanFrancisco.
Beattie, Tina. 2008. The New Atheists: The Twilight of Reason and the War on Religion. London: Darton Longman & Todd.
Bondeson, Ulla. 2003. Nordic Moral Climates. New Brunswick, NJ: Transaction.
Brooks, Arthur C. 2006. Who Really Cares: The Surprising Truth about Compassionate Conservatism. New York: Basic Books.
Christopher, Karen, Paula England, Timothy M. Smeeding, and Katherin Ross Phillips. 2002. “The Gender Gap in Poverty in Modern Nations: Single Motherhood, the Market, and the State.” Sociological Perspectives 45(3): 219-242.
Clinton, Hillary Rodham. 2014. Hard Choices. Simon & Schuster.
Cullough, M. and T. Smith. 2003. “Religion and Health: Depressive Symptoms and Mortality as Case Studies”. in Handbook of the Sociology of Religion, edited by Michele Dillon. Cambridge University Press.
Dawkins, Richard. 2006. The God Delusion. Bantam Press.
Diamond, Jared. 2005. Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies. New York: Norton.
Esposito, John L. 2010. The Future of Islam. Oxford University Press.
Harris, Sam. 2004. The End of Faith: Religion, Terror, and the Future of Reason. W.W Norton & Company.
Harris, Sam. 2006. Letter to a Christian Nation. Bantam Press.
Harris, Sam. 2010. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. Simon and Schuster.
Hitchens, Christopher. 2007. God Is Not Great: How Religion Poisons Everything. Twelve Books, Hachette Book Group.
Inglehart, R., M. Basanez, J. Diez–Medrano, L. Halman, and R. Luijkx. 2004. Human Beliefs and Values: A Cross–Cultural Sourcebook Based on the 1999–2002 Value Surveys. Buenos Aires: Siglo Veintiuon Editores.
Institute for Economics and Peace. 2011. “Global Peace Index 2011”. https://reliefweb.int/attachments/4c9a59be-ef11-3c76-a798-dc7a13a50521/Full_Report.pdf
Khalil, Mohammad Hassan. 2018. Jihad, Radicalism, and the New Atheism. Cambridge University Press.
Kiernan, Ben. 2003. “The Demography of Genocide in Southeast Asia: The Death Tolls in Cambodia, 1975–79, and East Timor, 1975–80.” Critical Asian Studies 35(4).
Lejon, Kjell, and Marcus Agnafors. 2011. “Less Religion, Better Society? On Religion, Secularity, and Prosperity in Scandinavia.” Dialog 50(3): 297-307.
Lister, Tim, Sebastian Shukla, and Fanny Bobille. 2020. “Coronavirus Sparks a 'War for Masks' in Desperate Global Scramble for Protection.” CNN Wire.
Locke, John. 1990. A Letter Concerning Toleration. Amherst, NY: Prometheus Books.
McGinn, Colin. 2000. The Mysterious Flame: Conscious Minds in a Material World. New York: Basic books.
McGrath, Alister, and Joanna Collicutt McGrath. 2007. The Dawkins Delusion?: Atheist Fundamentalism and the Denial of the Divine. InterVarsity Press.
Muennig, Peter A., and Sherry A. Glied. 2010. “What Changes in Survival Rates Tell Us about US Health Care.” Health Affairs 29(11): 2105-2113.
Oppy, Graham (ed). 2019. A Companion to Atheism and Philosophy. John Wiley & Sons.
Pew Research Center. 2008. “U.S. Religious Landscape Survey”. Washington, DC: Pew Forum on Religion & Public Life. U.S. Religious Landscape Survey Religious Beliefs and Practices: Diverse and Politically Relevant (pewresearch.org)
Ruse, Michael. 2006. The Evolution: Creation Struggle. Cambridge: Harvard University Press.
Taylor, James E. 2017. “The New Atheists.” In The Internet Encyclopedia of Philosophy.
UNDP (United Nations Development Programme). 2005. Human Development Report 2005: International cooperation at a crossroads: Aid, trade and security in an unequal world. New York.
UNDP (United Nations Development Programme). 2006. Human Development Report 2006: Beyond scarcity: Power, poverty and the global water crisis. New York.
Walters, Kerry. 2010. Atheism: A guide for the perplexed. Bloomsbury Publishing.
Werth, Nicolas, Jean-Louis Panne, Andrzej Paczkowski, Karel Bartosek, Jean-Louis Margolin, Mark Kramer, and Jonathan Murphy. 1999. The Black Book of Communism: Crimes, Terror, Repression. Harvard University Press.
Zuckerman, Phil. 2008. A Society without God: What the Least Religious Nations Can Tell Us about Contentment. New York: New York University Press.
Zuckerman, Phil. 2013. “Atheism and Societal Health.” In The Oxford Handbook of Atheism, edited by Stephen Bullivant and Michael Ruse. Oxford University Press.