نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه فلسفه دین، دانشکده فلسفه، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
2 دانشجوی دکتری رشته فلسفه دین، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، قم، ایران.
چکیده
در میان دانشمندان علوم شناختی دین، شماری پس از انجام یا بررسی آزمایشها بر آناند که همۀ انسانها «خداباور شهودی» و «دیندار طبیعی» هستند. از دید این متفکران، سه قوه اساسی در درون ما شامل «قوه ذهنمندانگاری»، «قوه عاملیتباوری» و «قوه غایتباوری» در نتیجۀ تکامل جزو ساختار شناختیمان قرار گرفته است. این دانشمندان داشتن همین سه قوه و باورهای پیداشده از آنها را دینداری طبیعی مینامند و بر این اساس همۀ ما انسانها را دینداران طبیعی یا خداباوران شهودی یا باورمند زادهشده میخوانند. بنابراین ساختار شناختی همۀ ما انسانها به هنگام تولد به گونهای است که زمینۀ دینداری را در وجودمان فراهم میسازد. یکی از اشکالاتی که در نگاه اول به این نظریه وارد میشود این است که اگر واقعاً خداباوری شهودی است، پس چرا شمار زیادی از انسانها خداناباورند. در این مقاله بنا داریم به تبیین نظریۀ خداباوری شهودی در علوم شناختی دین بپردازیم و سپس در برابر اشکالِ وجود پرشمار خداناباوران از آن دفاع کنیم. پاسخ ما به صورت خلاصه چنین است که خداناباوری انواع گوناگونی دارد: «خداناباوری شناختی»، «خداناباوری انگیزشی»، «خداناباوری فرهنگی» و «خداناباوری تحلیلی». با این تقسیمبندی، خداباوری و خداناباوری در همۀ دستهها جز دستۀ اول قابل جمع است. به عبارت دیگر، با این تحلیلِ برآمده از علوم شناختی دین، همان شمار زیاد خداناباوران را میتوان خداباور شهودی دانست، گرچه خود التفات یا قبول نداشته باشند. از این رو به رغم شمار فراوان و روبهافزایش خداناباوران، میتوان همچنان از نظریۀ خداباوری شهودی در علوم شناختی دین دفاع کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Paradox of the Idea of Intuitive Theism and the Fact of Numerous Atheists; A Research in the Cognitive Sciences of Religion
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor at University of Religions and Denominations, Qom, Iran .
2 Ph. D. Candidate at University of Tehran, College of Farabi, Qom, Iran.
چکیده [English]
In the cognitive science of religion, some, after conducting or examining experiments, believe that all human beings are "intuitive theists" or "Born Believers" and believe in "natural Religion." According to these thinkers, our three basic cognitive mechanisms, i.e. Theory of Mind (TOM), Hyperactive Agency Detection Device (HADD), and Teleological Bias (TB), have been emerged and sustained as a result of evolution. Therefore, the cognitive structure of all of us human beings at birth is such that it provides the basis for religiosity. One of the challenges to this theory at first glance is that if theism is intuitive, then why do so many people believe in atheism? In this paper, we intend to explain the theory of intuitive theism in the cognitive sciences of religion and then defend it against the many forms of atheism. We answer that there are many types of atheism: "cognitive atheism," "motivational atheism," "cultural atheism," and "analytical atheism." Theism and atheism can coincide in all these categories except the first. In other words, with this analysis of the cognitive sciences of religion, the same large number of atheists can be considered intuitive theists, even if they do not pay attention or accept. Thus, despite the increasing number of atheists, intuitive theism as a theory in the cognitive sciences of religion can still be defended.
کلیدواژهها [English]