نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده
در قرائت لیندا زاگزبسکی از معرفتشناسی فضیلت عناصر بسیاری در کنار هم قرار گرفتهاند. در این نظریۀ ترکیبی -اگر نگوییم التقاطی- زمینه برای طرح ایرادات بسیار است. در این مقاله، پس از ارائه تقریری بسیار مختصر از لبّ نظریۀ معرفتشناسی فضیلت زاگزبسکی، چهار ایراد درباره آن مطرح شده که از این قرارند: فضیلت و باورِ برآمده از مسیری که زاگزبسکی ترسیم میکند در همه موارد شرط لازم و کافی برای حصول معرفت نیست؛ تفکیک میان فضایل طبیعی و اکتسابی و نقش هر کدام از آنها در کسب معرفت در نظریه زاگزبسکی به روشنی تبیین نشده و قابل مناقشه است؛ جایگاه عامل و باورنده در نظریۀ زاگزبسکی به مثابه فاعل و دارنده شناخت، از منظر اعتمادگرایانه و طبیعیگرایانۀ محض قابل مناقشه است؛ از منظر علوم تجربی و همچنین فلسفه مبتنی بر آزمون، فضایل و رذایل و فهرست آنها به شکلی دیگر تبیین میشود؛ و نهایتاً این که جایگاه انگیزۀ کسب معرفت و همچنین رانههایی که به حصول معرفت منجر میشوند قابل مناقشه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Critical Review of Zagzebski’s Theory of Virtue Epistemology: Some Preliminary Objections
نویسنده [English]
Associate Professor, Department of Philosophy, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]
Linda Zagzebski’s reading of virtue epistemology is consisted of several elements. In her synthetic theory, if not eclectic, there are many defects. In this research, after providing a very short explanation of the core of the theory, four defects are introduced. The virtue and belief obtained throughout the path pictured by Zagzebski are not the required and adequate conditions to achieve knowledge; the difference between the natural and acquired virtue and their role in attaining virtue are not clearly elaborated and there is room for further debate; the position of agent and believer –as the possessor of knowledge- in her theory is questionable from mere naturalistic and reliablistic viewpoint, and there is a different way of elaborating on virtues and vices from experimental sciences viewpoint and the test-based philosophy perspective. Eventually, the position of the motivation to attain knowledge and the impulses that lead to knowledge are questionable.
کلیدواژهها [English]