نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه، گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 استادیار دانشکدۀ الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 استادیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
چکیده
رابرت مری هیو آدامز کوشش میکند با ارائۀ تقریری جدید از نظریۀ امر الهی از آن دفاع کند. وی بیان میکند که نه خوبی اخلاقی بلکه فقط الزام اخلاقی را میتوان از طریق امر الهی توضیح داد. وی ابتدا با روش معناشناختی تحلیلی از معنای الزام اخلاقی به دست میدهد، سپس میکوشد با تعیین بهترین نامزدی که میتواند نقش معناشناختی الزام را ایفا کند ماهیت الزام اخلاقی را دریابد. از نظر آدامز مهمترین نقشی که از تحلیل معنایی الزام اخلاقی به دست میآید ویژگی میانفردی آن است. اوامر خداوند به سبب ویژگیهایی نظیر گناهکاری فرد در صورت نقض آنها و نیز عینیت آن اوامر بهترین نامزدی است که میتواند این نقش را به خوبی ایفا کند. وی با الهام از نظریۀ کریپکیـپاتنم بیان میکند رابطۀ میان امر خداوند و درستی/نادرستی عمل شبیه رابطۀ آب و H2O است. بنابراین نادرستی اخلاقی با مخالفت با اوامر خداوند خیرخواه و مهربان اینهمان است و به همین دلیل دارای ضرورت متافیزیکی است. برای دفاع از رأی آدامز شایسته است «دیگری» بر گفتگوی فرد با خویشتن نیز دلالت کند و مراد از دیگری فقط فرد دیگر نباشد: دیگری خود فرد را نیز در بر میگیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Modified Divine Command Theory: Robert Merrihew Adams on the Relation between Divine Command and Moral Obligation
نویسندگان [English]
1 PhD Student of Philosophy, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Theology and Islamic Studies, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Philosophy Department, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
Divine command theory is hitherto faced with some problems such as Euthyphro problem and moral arbitrariness. Robert Merrihew Adams tries to defend this theory by proposing a new form of it. He expresses that this theory can explain only moral obligation not moral goodness. First, using semantic method, he analyzes the meaning of moral obligation. Then, he tries to understand the nature of moral obligation by determining the best candidate which can play the semantic role of it. From his view, interpersonal and social property of moral obligation is its most important semantic feature. The best candidate for this role is divine commands, because they have some special properties. For example, if you violate them you are guilty and they also have objectivity. Following Kripke-Putnam theory, Adams asserts that the relation between divine command and rightness/wrongness of action is like the relation between water and H2O. Accordingly, moral wrongness is identified with love God commands and it has metaphysical necessity in result.
کلیدواژهها [English]