نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، اهر، ایران
2 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایران
چکیده
مسئلۀ شر بیش از آن که به وجه قرینهای و استقرایی و با اتکا بر برخی شرور گزاف و بیهدف یا انبوهی ناملایمات زندگی انسان، وجود خداوند و اوصاف کمالی او را به چالش کشد، در ساختاری منطقی، اعتقاد به خداوندی عالم، قادر و خیر محض را با وجود شرور در جهان هستی به طور منطقی ناسازگار میدیده است. پیداست که اعتبار این استدلال منطقی در گرو صدق یا محتملالصدق بودن گزارۀ الحاقی آن خواهد بود و این در حالی است که فیلسوفانی چون سوئینبرن کوشیدهاند تا با پاسخهایی چون تئودیسه معطوف به خیرهای برتر، نادرستی این گزارۀ الحاقی را نشان دهند. این مقاله میکوشد تا با نگاهی دقیق به استدلال منطقی ملحدین و گزارۀ الحاقی مورد نظر آنان، دفاع سوئینبرن را مطرح و اشکالات وارد بر آن را بررسی کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Revisiting the Logical Problem of Evil and Swinburne’s Greater Goods Theodicy
نویسندگان [English]
1 Faculty Member at the Department of Islamic Studies, Islamic Azad University, Ahar Branch, Ahar, Iran
2 Faculty Member of Islamic Science and Culture Academy, Qom, Iran
چکیده [English]
The problem of evil is challenging the belief in the omniscient, omnipotent, and wholly good God. In its logical sense and deductive form, it claims that there are some pointless evils and myriads of life disorderliness with the existence of which God’s existence and his positive attributions are inconsistent. Needless to say, the reliability of this argument is based on the trueness or at least probable trueness of the concrete statement. Nevertheless, some philosophers like Swinburne have tried to deny the statement by the answers such as Greater goods theodicy. This article tries to look closely at atheists' logical argument and their alleged concrete statements, and then examine the Swinburne’s defense and its difficulties.
کلیدواژهها [English]