نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران، پردیس قم، قم، ایران (نویسنده مسئول)
2 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
نظریۀ انگیزش الهی نظریهای است اخلاقی با بنیاد الهیاتی که در تلاش است، با خوانشی نو–ارسطویی و انگیزش–محور، نسبت بین دین و اخلاق را در چارچوب الهیات مسیحی تبیین کند. این نظریه که لیندا زاگزبسکی آن را مطرح کرده است، گونهای نو از اخلاق فضیلتمدار را عرضه میکند که در آن انگیزههای الهی، به خصوص انگیزۀ عشق، بنیادِ حیات و زیستِ اخلاقیاند و این انگیزهها هم به لحاظ وجودشناختی و هم به لحاظ تبیینشناختی پایۀ تمام اوصاف و ارزشهای اخلاقی در نظر گرفته میشوند. این نظریه برای پیشبرد مقصد خود از پنج گام بهره میبرد. در گام اول تشخص خدا را اثبات میکند. در گام دوم نشان میدهد که خداوند از عالیترین فضایل و انگیزهها بهرهمند است. در گام سوم انگیزۀ خداوند در فعل خلقت را انگیزۀ عشق معرفی میکند و آن را پایهایترین انگیزۀ الهی به شمار میآورد. در گام چهارم آموزۀ تشبه به خدا را پیگیری میکند و بر نقایص جدی این آموزه تأکید میکند. در گام آخر تلاش میکند تا این آموزه را با آموزۀ تجسد مسیح عجین کند و از نقایص آن بکاهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Zagzebski’s Theory of Divine Motivation about the Relation of Religion and Morality
نویسندگان [English]
1 PhD Student of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran (Corresponding Author)
2 Professor at the Department of Islamic Philosophy and Kalam, University of Qom, Qom, Iran
چکیده [English]
Divine Motivation theory is an ethical theory with a theological foundation, attempting to explain the relation between religion and morality in the context of Christian theology with emphasizing on neo-Aristotelian and motivation-based ethics. This theory that is presented by Linda Zagzebski, provides a new form of virtue ethics that God's motives, especially that of love, are foundations of moral life and these motivational states are considered ontologically and explanatorily the basis for all moral properties and values. This theory uses five steps to advance its destination. In the first step, this theory proves the personhood of God. In the second step, it argues that God has perfect virtues and motives. In the third step, it shows that God's motive in the Creation is motive of love that is the central and fundamental divine motive. In the fourth step, it discusses the doctrine of imitatio Dei and focuses on the problems of this doctrine. In the last step, it attempts to link this doctrine to the doctrine of the incarnation to resolve its problems.
کلیدواژهها [English]