نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته دکتری فلسفه دین و کلام جدید، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 عضو هیأت علمی بنیاد دائرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، ایران
چکیده
رنج، از سویی مسئلهای وجودی است که هر انسانی را به تأمّل دربارۀ چرایی میکشاند و از سوی دیگر، مسئلهای کلامی ـ فلسفی است که عدل الهی و یا حتی وجود خدا را به چالش میکشد. بدین جهت متفکّران دینی به موضوع چیستیِ رنج، انواع رنج، علل آن و آثار و نتایج آن پرداختهاند. در این تحقیق نشان خواهیم داد که مولانا، در باب رنجها به نوعی نعل واژگونه معتقد است؛ در پس قهرهای ظاهری، لطف حقیقی میبیند و پشت لطفهای ظاهری، رنجهای حقیقی را بازمیشناسد. او، رنج حقیقی بنیادی را همان فراق از معشوق ازلی میداند که غفلت از این رنج، به رنجهای دیگری خواهد انجامید که از آنها با عنوان رنجهای حقیقی ثانوی یاد کردهایم. دیگر سختیهای زندگی را که مصداق همان لطفهای رنجنُما هستند، رنجهای مجازی مینامیم و نتایج مرتب بر هر کدام از این رنجها را از نگاه مولانا بررسی خواهیم کرد. در پایان خواهیم دید که مولانا، بهترین واکنش انسان به درد و رنجهای زندگی را نگاه ایمانی دانسته که به یاری آن و بصیرتی که به مؤمنان میبخشد، میتوان رنجها را معنادار و در نتیجه قابل تحمّل کرد. به نظر مولانا، تنها از طریق آگاهی از رنج حقیقی است که میتوان راه ایمان را پیمود. در این مسیر، رنجهای دنیوی حذف یا انکار نمیشوند؛ بلکه معنادار میشوند و تحمّل آنها بر مؤمنِ عاشق امکانپذیر و چه بسا حلاوتآمیز میگردد. از نظر مولانا، ایمان عاشقانه بهترین پاسخ به رنجهای زندگی است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Suffering in Rumi’s View with a Glance at the Problem of Evil
نویسندگان [English]
1 PhD of Philosophy of Religion and New Theology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Faculty Member of Encyclopedia Islamica Foundation, Tehran, Iran
چکیده [English]
Suffering On the one hand is the existential problem that leads us to ask on why it exists, and on the other hand is a philosophical and theological question that challenges divine justice or even the existence of God. Hence, religious thinkers have addressed the nature of suffering, kinds, causes and consequences of it. In this paper we will show that sufferings in Rumi’s view are the inverse-horseshoes, He sees the true grace at the exterior wrath, and recognizes true pain at the specious grace. He believes that “fundamental true suffering” is the separation from increate beloved Neglecting which, will result in other kinds that have been nominated “secondary true sufferings” in here; and other life difficulties that are “suffer-liked graces” are nominated “virtual sufferings”, here we will discuss about the results of these sufferings from Rumi’s view. In his viewpoint we’ll see that the faith is the best human reaction to pains and sufferings, with the gifted insight of which, believers will be able to make suffering meaningful and acceptable. According to Rumi, it is just through the awareness of the real suffering that we can pass through the endless path of faith. In this way of curse the worldly sufferings won’t be removed or denied, but will be meaningful and tolerable - or perhaps sweetness - for lover believers. Rumi believed that passionate faith would be the best answer to life sufferings.
کلیدواژهها [English]