نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
در پژوهشهای اخیر در باب تحلیل فلسفی تجربة دینی و نسبت باورها و تجربهها، نینیان اسمارت را در کنار کسانی چون کتس و هیک قرار میدهند، که به ساختگرایی حداکثری و تقدم مطلقِ باورها بر تجارب دینی قائلاند. در حالی که اسمارت از یکسو، با طرح نظریة دوقطبیِ تجربة دینی بر اساس تمایز میان دو طرح یا بافت آموزهای کلّی، یعنی بافت خداباور و بافت غیرخداباور؛ و از سوی دیگر، قول به درجات متفاوت تفسیر در تجارب دینیِ ذیل این دو بافت کلّی، نوعی ساختگرایی حداقلی ترسیم میکند و در حدّ فاصل ذاتگرایی و ساختگرایی حداکثری قرار میگیرد. او معتقد است زمینهة دینی ـ فرهنگی بر تجربه تأثیر میگذارد اما به فردیّت تجارب در سنن دینی مختلف منجر نمیشود؛ بلکه بر اساس دو طرح آموزهای کاملاً متفاوت، دو نوع تجربة متمایز وجود دارد. بخش دیگری از تأثیر زمینه بر تجربه نیز مربوط به تفاسیر بعد از تجربه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ninian Smart and the Dialectic of Religious Beliefs and Experiences
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor of University of Tehran, Iran
2 MA of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
In recent philosophical analysis of religious experience and discussion on the relation of beliefs and experiences, Ninian Smart is said to be, amongst such other philosophers as Katz and Hick, a maximal constructivist. Distinguishing theistic and non-theistic contexts of experiences, Smart suggests a two poles theory of religious experience, and draws attention to different levels of interpretation. He holds that cultural-religious contexts, including religious beliefs, influence religious experience, but it is not led to fully determine experience. Accordingly, he takes a position between essentialism and maximal constructivism. This position could call minimal constructivism.
کلیدواژهها [English]