نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموختة کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد و پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
چکیده
ادعای نامأنوس الهیدان آگوستینی ـ مبنی بر مشروط بودن فهم به ایمان ـ ظاهراً با اشکالات متعدّدی مواجه است. ما با تحلیل، نقد و ردّ اشکالات مزبور، جایگاه معرفتشناسانة ادعای این الهیدان را نیز تبیین خواهیم کرد. این مقاله شامل دو بخش است. در بخش نخست، با تفکیک دو رویکرد متفاوت درونگرایی و برونگرایی در باب مسئلة توجیه معرفتی، نشان خواهیم داد که اشکالات مزبور ناشی از تعهّد به وظایفی معرفتی است که از سوی رویکرد درونگرایی بر فرد تحمیل میشود. بنابراین اگر لزوم تعهّد به چنین وظایفی مرتفع شود، آنگاه اشکالات مزبور نیز منحلّ خواهند شد. رویکرد برونگرایی دقیقاً همین کار را برای ما انجام میدهد. سپس نشان خواهیم داد که اگر چه برونگرایی به خوبی قادرست شرایط مورد نیاز جهت ارائه یک معرفت شناسی عمومی را تأمین کند؛ ولی در مبانی خود متّکی به پیششرطی است که فقط با تبیینی مؤمنانه فراهم میشود. در بخش دوم مقاله اثبات خواهیم کرد که صرفاً ادعای الهیدان آگوستینی میتواند زمینة مناسبی را برای پیششرط مزبور فراهم کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
I Believe in order to Understand:An Externalist Analysis of Augustin’s Viewpoint
نویسندگان [English]
1 MA Graduated of Philosophy, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2
چکیده [English]
The Augustinian theologian's unusual assertion that understanding rests on the faith, seems to be confronted with various objections. Through analyzing, criticizing, and refuting these objections, we will clarify epistemological status of this assertion. This essay consists of two sections. In the first section, by distinguishing two different approaches to epistemic justification, that is, internalism and externalism, it will be argued that these objections are all due to epistemic obligations which are imposed by internalist approach. The said objections, thus, will be resolved if these obligations are eliminated; externalist approach undertakes to do this. Then, we will show that although the latter one can appropriately satisfy the requisites which are necessary to representing a general epistemology but its foundations rest on a condition which will merely be provided through a faith-based explanation. In the second section, we will argue that the Augustinian theologian's viewpoint is the only one which can appropriately pave the way for this condition.
کلیدواژهها [English]