نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران
چکیده
معرفتشناسی کلاسیک، بیگمان هویتی باورمحور دارد و به طور عمده، به موضوع ذهن وقوای ذهنی شناسنده، نسبت باورهای اوبا عالَم خارج، میزان واقع نمایی آنها، قلمرو و درجات معرفت، چگونگی دستیابی به توجیه معرفتی و یقین، و ستیز با شکاکیت میپردازد. همین ویژگی، سبب شده است تا گروهی، آن را معرفتشناسی فردگرایانه و درونگرایانه بدانند و برنامهی پژوهشی آن را در رسیدن به معرفت عینی و غیرشخصی، ناکام بپندارند. کارل ریموند پوپر، یکی از همین کسانی است که معرفتشناسیهای مبتنی بر توجیه باورها و حالت ذهنی را غیرعینی و به اصطلاح خویش، جهان دومی میداند که هیچ سخن در خور توجهی برای حل مسألهی مهم چگونگی رشد و تحول معرفت عینی و علمی ندارد. نگارندهی این نوشتار، نخست به برخی از ویژگی های معرفتشناسی کلاسیک در دو سنت اسلامی و غربی اشاره میکند و سپس، به بررسی ونقد معرفتشناسی جهان سومی پوپری میپردازد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Classic and the Third World Epistemology
نویسنده [English]
Assistant professor of Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Undoubtedly, the nature of classic epistemology is belief-oriented and mainly discusses about the following subjects: mind and the subject mental abilities, his believes relations to the external world, their extent of objectivity, scope and stages of knowledge, way of reaching to the epistemic justification and certainty and fighting skepticism. Because of these characteristics, some call it as individualistic and internalistic epistemology, which its research program can not reach to objective and impersonal knowledge. Carl Raimund Popper is one of the thinkers who know epistemologies based on justification of beliefs and subjective state as nonobjective and so-called second world epistemology which does not any justifiable argument for the problem of progress and development of objective and scientific knowledge. The author in this essay discusses some of characteristics of classic epistemology in Islamic and western tradition and then studies and criticizes Popperian third world epistemology.
کلیدواژهها [English]
-