نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
چکیده
مقاله حاضر از دو بخش تشکیل گردیده است. در بخش اول که قسمت اصلی مقاله را تشکیل می دهد و طبعاً هم از اهمیت بیشتری برخوردار است و هم دارای تفصیل بیشتری است، تحلیل فلسفی از منظر فیلسوفان غربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این بخش سه قسم تحلیل فلسفی معرفی خواهد شد. تحلیل تجزیه ای1، تحلیل بازگشتی2و تحلیل تفسیری3. تحلیل تجزیه ای عبارت است از هر نوع روشی در تحقیق که مبتنی است بر کاویدن یک کل و مرکب -همچون مرکبهای مفهومی- به گونه ای که توجه به اجزاء و نشان دادن نحوة ترکیب آنها با یکدیگر، تصدیق به گزارة مشتمل بر حکم آن کل را امکان پذیر می سازد. تحلیل بازگشتی عبارت است از بررسی کلیة مقدماتی (قریب و بعید) که در یک استدلال مرکب، نهایتا منجر به اثبات یک گزارة معین می گردد. تحلیل تفسیری آن است که با تفسیر یک یا چند گزاره یا مفهوم بتوان صدق و حقانیت یک گزارة معین را نشان داد.
در بخش دوم نشان داده شده است که فیلسوفان مسلمان در مباحث خویش، از هر سه قسم تحلیل بهره برده اند و بر خلاف بعضی مشربهای فلسفی غربی، روش تحلیل فلسفی خود را در هیچیک از آنها منحصرنکرده اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Philosophical analysis
نویسنده [English]
Assistant professor at Department of philosophy at Faculty of Theology, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This article is divided into two parts . In the first philosophical analysis is discussed from view-point of western philosophers . They present three type of philosophical analysis : Decompositional analysis , Regressive analysis and Interpretational analysis . decopositional analysis is a method of investigation of the sort that based on exploration of one hole - like conceptional ones - so that to pay attention to its parts and the way of its combination make the attestation of the proposition it included possible . Regressive analysisis the examination of the all ( near and far ) premises of one combined arguments that finally leads to confirmation of given proposition . interpretational analysis is the interpration of one or more propositions or concepts , by means of wich the truth of given proposition can be shown . in the second part , it is pointed out that muslim philosophers have used of these three types of analysis .
کلیدواژهها [English]
ابن سینا(1403ق)، الاشارات و التنبیهات، دفتر نشر کتاب، ط2.
ابن سینا، الشفاء، به کوشش ابراهیم مدکور، بیروت، الموسسه الجامعیه للدراسات و النشر، بخش منطق، جلد سوم، کتاب البرهان.
تفتازانی، مسعود بن عمر(1401ق)، شرح المقاصد» لاهور، دار المعارف النعمانیه.
حلی، حسن بن یوسف(1338ش)، ایضاح المقاصد فی شرح حکمة عین القواعد، تهران، دانشگاه تهران.
صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم، الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الاربعة، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ط3.
همو» رسائل، سنگی.
همو(1313ق)» شرح الهدایة الأثیریة، سنگی، تهران.
همو(1363ش)» المشاعر، به کوشش هنری کوربن، تهران، کتابخانه طهوری.
فخر رازی، محمد بن عمر(1411ق)، المباحث المشرقیة، قم، انتشارات بیدار.
قطب الدین الرازی، شرح رسالة الشمسیة، بیروت، شرکة شمس المشرق.
قطب الدین شیرازی، محمود بن مسعود(1369ش)،درة التاج، به کوشش سید محمد مشکوة، تهران، انتشارات حکمت.
لاهیجی، عبدالرزاق، شوارق الالهام، اصفهان، مکتبه المهدوی.
نصیر الدین طوسی(1367ش)» اساس الاقتباس، به کوشش مدرس رضوی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
محمد بن محمد(1407ق)، تجرید العقائد (در ضمن کشف المراد) مؤسسه النشر الاسلامی، قم.
نصیر الدین طوسی، محمد بن محمد(1410ق)، منطق التجرید (در ضمن الجوهر النضید)، قم، انتشارات بیدار، ط3.