شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 دانشجوی دوره دکتری فلسفه، دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیارگروه فلسفه دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
مبحث علم حضوری، در تفکّر فلسفی اسلامی بعد از مواجهة جدی آن با فلسفة غرب در قرن بیستم، اهمیت مضاعفی یافت. دلیل اهمیت آن، رویکرد جدیدی میباشد که در حیطة معرفتشناسی، این نوع از علم در اختیار فیلسوفان اسلامی قرار میدهد. با بهرهگیری از این علم، برای فیلسوفان اسلامی، هم امکان اثبات اعتبار فلسفه به معنای مابعدالطبیعه فراهم شده است؛ و هم قادر به دفاع از رویکرد رئالیستی در علم شدهاند. یکی از اقسام علم حضوری که تا به حال، کمتر مورد توجّه اندیشمندان این رشته قرار گرفته، علم حضوری نفس به بدن است. با این وجود، با توجه به مبانی ملاصدرا در علم النفس، باید این قسم از اقسام علم حضوری را از مسلمات فلسفة صدرائی به حساب آورد. در این مقاله، کوشش شده است تا با استفاده از علم حضوری نفس به بدن، امکان اثبات عالم خارج به لحاظ فلسفی، یعنی خروج از ایدئالیسم مطلق، نشان داده شود. بدین منظور، در ابتدا به توضیح و اثبات علم حضوری نفس به بدن در نزد ملاصدرا پرداخته و سپس اقسام ایدئالیسم نیز اجمالاً مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Present Knowledge of the Body: An Attempt to Overcome Absolute Idealism
نویسندگان [English]
1 PhD Student of Philosophy, Faculty of Literature, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Associate Professor at the Department of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
After Islamic Philosophy had been confronted with Western Philosophy in the 20th century, the topic knowledge by presence has gained more importance. This is because it provides a new account for Islamic philosophers in epistemology. By the use of this type of knowledge they have the possibility to prove the plausibility of Metaphysics and can defend a realistic account of episteme. One form of knowledge by presence which has been neglected, is the present knowledge of the body. Nevertheless on the ground of the philosophy of Mulla Sadra, there is no doubt that this knowledge is a kind of knowledge by presence. This article tries to overcome absolute idealism by the use of present knowledge of the body and to prove the existence of the outside world. Therefore it states the definition and proof of present knowledge of the body at the beginning and then deals with two kinds of idealism.
کلیدواژهها [English]