شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
پاسکال، در باب نظریههای توجیه معرفتشناختی، حامی «نظریة مبناگروی» است. از منظر او، باورهای پایه بر سه قسماند: باورهای پایة تجربی، باورهای پایة ریاضی، و باورهای پایة دینی. پاسکال، توجیه باورهای پایة تجربی را از طریق «تجربه»؛ و توجیه دو قسم ریاضی و دینی را از طریق منبعی موسوم به «دل» میداند. این مقاله میکوشد با واکاوی آثار پاسکال، جایگاه «دل» را در اندیشة پاسکال، در مقام توجیه باورهای پایة ریاضی و دینی، به خصوص باورهای دینی، نشان دهد؛ و بدین وسیله، تقریری روشن از معرفتشناسی او ارائه کند. همچنین میکوشد تا معلوم سازد از منظر پاسکال، تفاوت دل با عقل چیست؛ و چرا پاسکال در نظام معرفتشناسی خود، دل را به جای عقل به کار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
"Heart" Role in Pascal’s Religious Epistemology
نویسندگان [English]
1 Associate Professor at the Department of Islamic Philosophy and Hikmah, University of Tehran, Tehran, Iran
2 MA of Philosophy, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Among epistemic justification theories, Pascal believes in fundationalism. In his view, basic beliefs are divided into experimental, mathematical and religious ones. Pascal believes that the experimental beliefs are justified by experiment, while the justification of mathematical and religious beliefs are by another source called "heart". The purpose of this paper is to study the role of "heart" in justification of basic beliefs, especially the religious ones, and to present a clear interpretation of Pascal’s epistemology. The paper is also trying to explain the differences between "heart" and "intellect" in Pascal’s epistemology, and the reason why he employs "heart" in his epistemology instead of "intellect".
کلیدواژهها [English]