شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد، فلسفه دین، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 استادیار گروه فلسفه دین، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
تقریرهای مختلفی از براهین جهانشناختی در اثبات وجود خدا ارائه شده که یکی از معتبرترین آنها، برهان وجوب و امکان است. ابنسینا آن را در چند کتاب خود به ویژه در «اشارات و تنبیهات» به تفصیل مطرح کرده؛ و آن را برهان صدیقین نامیده است. فیلسوف دین معاصر، ریچارد سویینبرن نیز در ذیل براهین جهانشناختی، این برهان را مورد اشاره قرار داده است. هر چند تقریر این دو فیلسوف از برهان مذکور دارای مبانی و پیشفرضهای مشترکی است؛ از قبیل غیر بدیهی دانستن وجود خدا، اثبات پذیر دانستن آن و استفاده از یکی از ویژگیهای عالم به نام امکان، امّا تفاوتهای عمدهای نیز میان آن دو وجود دارد: از جمله اینکه ابنسینا، با ارائه برهان وجوب و امکان که یک قیاس مبتنی بر بدیهیات است، وجود خدا را به صورت یقینی اثبات پذیر میداند، امّا سویینبرن با تکیه بر روش استقرایی و ارائه مجموعه براهین به جای یک برهان، وجود خداوند را به صورت محتمل قابل اثبات میداند. در این مقاله، با بررسی و مقایسة این دو تقریر معلوم میگردد که تقریر ابنسینا از این برهان، بر تقریر سویینبرن رجحان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison Between Ibn Sina and Swinburne's Version of Cosmology Argument
نویسندگان [English]
1 MA of Philosophy of Religion, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Philosophy of Religion, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Cosmology arguments concerning verifying God's existence include various versions. One of the most valid of which is Contingency and Necessity Argument. Ibn Sina elaborately mentioned this argument and called it Burhan al-Siddiqin (Proof of the Sinceres) in some of his books especially in "AL-Isharat wa AL-Tanbihat". Richard Swinburn, a recent philosopher of religion, also referred to it in his discussion of cosmology arguments. Although these two philosopher's versions of the argument share premises and fundamentals such as acknowledgment of God's existence not as a self-evident issue, the awareness of the possibility to prove it, and the use of one of world features called Contingency, there are basic differences between them. For in stance, Ibn Sina's version of the argument is a kind of deduction which is on the basic of self-evident proofs and hold that God's existence is believably possible to prove, while that of Swinburn is based on an inductive approach and presents a set of arguments rather than one argument, in which God's existence is contingent to prove. Examining and comparing the two versions, the present paper revealed that Ibn Sina's version is preferable to Swinburn's.
کلیدواژهها [English]