زبانی‌شدنِ وحی و ایدۀ زبان توقیفی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه دین، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.

چکیده

در الهیات تطبیقی، قولی مبنی بر تناظر شخص مسیح و قرآن وجود دارد؛ چه هر دو اموری الهی هستند که یکی در قالب تجسد به ساحت بشری آمده و دیگری در قالب فرایند زبانی‌شدن (نزول). اما از آنجا که آموزۀ تجسد در مسیحیت با چالش چگونگی حلول امر نامتناهی در امر متناهی مواجه است، به نظر می‌رسد که پذیرش چنین تناظری می‌تواند چالش متناظری را برای فرایند زبانی‌شدن ایجاد کند. پس با فرض وجود تناظر میان شخص مسیح و قرآن، آیا می‌توان مفری از چالشی که در برابر فرایند زبانی‌شدن ایجاد شده پیدا کرد؟ در این مقاله استدلال می‌شود که یکی از پاسخ‌های احتمالی به این چالشْ تمسک به «ایدۀ زبان توقیفی» و مشخصاً پذیرش منشأ الهی برای زبان است. این پاسخ در مورد زبانی‌شدن جریان دارد، اما در مورد تجسد، از آنجا که حلول در ماده اتفاق می‌افتد، جریان نخواهد داشت. اما در ادامه، پس از توضیح نحوۀ حلِ چالش یادشده، نشان داده خواهد شد که این ایده، از حیثِ انتقال منشأ زبان به ساحت الهی، دست‌کم با دو نقد جدی مواجه خواهد بود: یکی نقد مبتنی بر فهم‌ناپذیریِ وحی و دیگری نقد مبتنی بر عدم‌مقبولیتِ تاریخی-پدیدارشناختی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Inliteration of Islamic Revelation and the Idea of Divine Language

نویسنده [English]

  • Hamed Ghadiri

Assistant Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

چکیده [English]

In comparative theology, some scholars have drawn an analogy between the person of Christ and the Qur’an, suggesting that both possess a divine nature—Christ through incarnation and the Qur’an through inliteration. However, just as the doctrine of incarnation struggles to explain how the infinite can be present in the finite, this analogy raises a corresponding challenge for inliteration. Assuming the validity of this comparison, this paper explores whether a resolution to this challenge is possible. One potential response is the “idea of divine language,” which posits that language itself originates in the divine realm. This view could explain how the Qur’an, as the Word of God, can be fully divine while existing in linguistic form, since the linguistic form itself is divine. However, this solution does not extend to incarnation, which involves the presentation of the infinite in matter. Nevertheless, the idea of divine language faces two significant objections: firstly, it leads to the incomprehensibility of revelation; secondly, it faces historical-phenomenological implausibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • revelation
  • inliteration
  • incarnation
  • religious experience
  • divine language
  • religious language
ابن‌حزم، ابومحمد علی بن احمد. ۱۴۰۳ق. الإحکام فی أصول الأحکام. بیروت: دارالآفاق الجدیدة.
سروش، عبدالکریم. ۱۳۷۸. بسط تجربۀ نبوی. تهران: صراط.
طباطبایی، سید محمدحسین . ۱۳۹۳ق. المیزان فی تفسیرالقرآن. بیروت: اعلمی.
مازیار، امیر. ۱۴۰۰. رؤیا، استعاره و زبان دین: متن دینی چون متن هنری. تهران: کرگدن.
مجتهد شبستری، محمد. ۱۳۷۹. ایمان و آزادی. تهران: طرح نو.
ملایری، موسی. ۱۳۹۳.  تببین فلسفی وحی: از فارابی تا ملاصدرا. قم: طه.
Benjamin, Walter. 1996. “On Language as Such and on the Language of Man.” In Selected Writings. Harvard University Press.
Casey, Daniel. 2018. “Incarnation.” In Brill Encyclopedia of Early Christianity Online. Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/2589-7993_EECO_SIM_00001678.
Clarke, David. 2016. “If God Could Talk, We Couldn’t Be Able to Understand Him.” Think 15(44): 15–22. https://doi.org/10.1017/S1477175616000191.
Copleston, Frederick C. 1993. A History of Philosophy. Vol. 1. New York: Image Books.
Cross, Richard. 2011. “The Incarnation.” In The Oxford Handbook of Philosophical Theology, edited by Thomas P. Flint and Michael Rea. Oxford: Oxford University Press.
Eco, Umberto. 1997. The Search for the Perfect Language. John Wiley & Sons.
Ghadiri, Hamed. 2020. “Fixed Reference to Divine Realm.” Philosophy of Religion Research 18(2): 97–118.
Helm, Bennett. 2021. “Love.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2021 Edition), edited by Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/fall2021/entries/love/.
Herder, Johann Gottfried von. 2002. “Treatise on the Origin of Language (1772).” In Herder: Philosophical Writings, edited by Michael N. Forster, 65–164. Cambridge: Cambridge University Press.
Hick, John. 1990. Philosophy of Religion. Foundations of Philosophy Series. Prentice Hall.
Kenny, Anthony John Patrick, and Anthony Kenny. 2004. The Unknown God: Agnostic Essays. Bloomsbury Publishing.
Kierkegaard, Søren. 2009. Concluding Unscientific Postscript. Cambridge: Cambridge University Press.
Lewis, David. 1984. “Putnam’s Paradox.” Australasian Journal of Philosophy 62(3): 221–236.
Mabbott, J. D. 1926. “Aristotle and the Χωρισμός of Plato.” The Classical Quarterly 20(2): 72–79.
Martin, Richard C., Mark Woodward, and Dwi S. Atmaja. 2016. Defenders of Reason in Islam: Muʿtazilism from Medieval School to Modern Symbol. Simon and Schuster.
McGrath, Alister E. 2016. Christian Theology: An Introduction. John Wiley & Sons.
Nasr, Seyyed Hossein. 1977. “Ideals and Realities of Islam.” Religious Studies 13(3).
Olson, Roger E. 1999. The Story of Christian Theology. Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
Oppy, Graham. 2023. “Divine Language.” In Beyond Babel: Religion and Linguistic Pluralism, edited by Andrea Vestrucci, 15–24. Springer.
Pawl, Timothy J. 2020. The Incarnation. Cambridge: Cambridge University Press.
Putnam, Hilary. 2016. “The Meaning of ‘Meaning.’” In The Twin Earth Chronicles, edited by Andrew Pessin and Sanford Goldberg, 3–52. New York: Routledge.
Smith, Wilfred Cantwell. 1957. Islam in Modern History. Princeton: Princeton University Press.
Stawarska, Beata. 2020. “The Linguistic Sign and the Language System.” In Saussure’s Linguistics, Structuralism, and Phenomenology. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43097-9_5.
Taylor, Charles. 2007. A Secular Age. Harvard University Press.
Thurow, Joshua C. 2023. “Atonement.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2023 Edition), edited by Edward N. Zalta & Uri Nodelman. https://plato.stanford.edu/archives/sum2023/entries/atonement
Timpe, Kevin. 2021. “Sin in Christian Thought.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2021 Edition), edited by Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/win2021/entries/sin-christian/
United States Catholic Conference. 1994. Catechism of the Catholic Church. Vol. 511, no. 9. Thomas More Publishing.
Wood, William. 2022. “Philosophy and Christian Theology.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2022 Edition), edited by Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/spr2022/entries/christiantheology-philosophy
Zinner, Samuel. 2010. Christianity and Islam: Essays on Ontology and Archetype. The Matheson Trust.