تأثیر نظریه رهایی‌بخشی در آیین کاتولیک بر نظریه محمود ایوب با عنوان رنج رهایی‌بخش در اسلام

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری کلام اسلامی، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران.

2 استاد، مؤسسه پاپی مطالعات عربی و اسلامی، رُم، ایتالیا.

3 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

این مقاله به بررسی چگونگی تأثیرگذاری آموزه رهایی‌بخشی در الهیات کاتولیک بر نظریه محمود ایوب با عنوان رنج رهایی‌بخش در اسلام می‌پردازد. در این راستا، ما نیاز داریم تا دریابیم که چگونه دیدگاه‌های الهیاتی مسیحیت پیرامون عمل رهایی‌بخش مسیح (ع)، الهام‌بخش ایوب بوده و چگونه اصطلاح‌شناسی مسیحیت به کمک ایوب در مدل‌سازی افکارش می‌آید. بنابراین سؤال اصلی این پژوهش عبارت ست از این که مدل رنج رهایی‌بخش ایوب چگونه از آموزه‌های الهیات مسیحی تأثیر پذیرفته است؟ بر این اساس، ابتدا سعی می‌شود نظریه ایوب به اختصار معرفی شود. سپس، سه قلمرو مهم که بر اساس الهیات مسیحی دارای ظرفیت الهام‌بخشی برای ایوب هستند بررسی می‌شود. این سه قلمرو عبارت‌اند از اصطلاح‌شناسی، کارکرد نظریه و نیز نقش تحمل رنج‌ها در رهایی‌بخشی. در قلمرو نخست، تعریف ایوب از رهایی‌بخشی به فهم یهودی-مسیحی از این اصطلاح چندان وفادار نبوده و سعی کرده با ارائه تعریفی عام از ورود اشکالات احتمالی جلوگیری کند. در قلمرو دوم، کارکرد نظریه ایوب با مبانی مسیحیت اشتراک عمده‌ای دارد؛ همان طور که مسیح انسان را از بردگی گناه نجات می‌دهد، شفاعت نیز به کمک گناهکاران برای نجات از کیفر گناهان خواهد آمد. در نتیجه، با وجود دیدگاه‌های متفاوت اسلام و مسیحیت در مورد تقسیم‌بندی گناهان، رهایی‌بخشی در هر دو مورد از گناه رخ می‌دهد. در نهایت، قلمرو سوم به این مطلب می‌پردازد که تحمل رنج‌ها و مصائب توسط مسیح (ع) و امام حسین (ع) الهام‌بخش اساسی ایوب در نظریه رنج رهایی‌بخش در اسلام بوده است، هرچند تحمل رنج به تنهایی نمی‌تواند موجب رهایی‌بخشی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Impact of the Doctrine of Redemption in Catholicism on Mahmoud Ayoub's Theory of Redemptive Suffering in Islam

نویسندگان [English]

  • Mohammadmahdi Keshavarz Moraveji 1
  • Christopher Paul Clohessy 2
  • Rasoul Rasoulipour 3

1 Ph.D. Graduate in Islamic Theology, Shahid Motahari University, Tehran, Iran.

2 Professor, Pontifical Institute for Arabic and Islamic Studies (PISAI), Rome, Italy.

3 Associate Professor, Department of Philosophy, Kharazmi University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This paper investigates the impact of the doctrine of redemption in Catholic theology on Mahmoud Ayoub's theory of redemptive suffering in Islam. In this regard, we need to understand how Christian theological views of Jesus Christ’s redemptive work affected and inspired Ayoub, and how the Christian terminology in this area helps him to model his thoughts. Therefore, the main question of this research is: How has Ayoub’s model of Islamic redemption been inspired by Christian theological teachings? Then, three important realms in Christian teachings that have the possibility to inspire Ayoub in his theory, i.e. terminology, functionality, and the role of enduring suffering, will be studied. In the first realm, Ayoub’s definition of redemption does not fully adhere to the Judeo-Christian understanding, as he offers a broad definition to avoid potential conceptual challenges. In the second realm, as just as Christ liberates humanity from the slavery of sin, intercession in Ayoub’s theory, saves the sinners from punishment. As a result, despite differences between Islamic and Christian perspectives on sin classification, redemption in both faiths involves deliverance from sin. Finally, the third area claims that the sufferings of Jesus Christ and Imam Husayn have been a main source of inspiration for Ayoub’s theory of Redemptive Suffering in Islam, however, enduring suffering alone cannot lead to redemption.

کلیدواژه‌ها [English]

  • redemptive suffering
  • Mahmoud Ayoub
  • Catholicism
  • Islam
  • Twelver Shi’ism
The Holy Bible
New Testament: Gospel of John (Jn.), Gospel of Matthew (Mt.), Gospel of Mark (Mk.), Acts of the Apostles (Acts), Pauline Epistles: Epistle to the Romans (Rm.), Epistle to the Ephesians (Eph.), Epistle to the Colossians (Col.), First Epistle to Timothy (1 Tim.), Epistle to the Hebrews (Heb.), Book of Revelation (Rev.)
Old Testament: Book of Exodus (Ex.), Book of Leviticus (Lev.), Book of Numbers (Nm.), Book of Judges (Judg.), Psalms (Ps.), Book of Jeremiah (Jer.), Book of Hosea (Hos.), Book of Micah (Mic.)
    
Ayoub, Mahmoud. 1976. Towards an Islamic Christology: An Image of Jesus in Early Shīʿī Muslim Literature”. The Muslim World, LXVI (3).
Ayoub, Mahmoud. 1978. Redemptive Suffering in Islam: A Study of the Devotional Aspects of in Twelver Shīʿīsm. The Hague in the Netherlands: Mouton Publishers.
Ayoub, Mahmoud. 2007. A Muslim View of Christianity: Essays on Dialogue. Edited by Irfan A. Omar. New York: Orbis Books.
Baker. 2017. “The New Pagans and the Church. A 1958 Lecture by Joseph Ratzinger (Pope Benedict XVI).” Homiletic and Pastoral Review, 30th January.
Botterweck, Johannes G. & Ringgren Helmer (Eds.). 1975. Theological Dictionary of the Old Testament. USA: William B. Eerdmans Publishing Co.
Clohessy, Christopher. 2018. Fātima, Daughter of Muhammad. New Jersey: Gorgias Press.
Georgios I. Mantzaridis. 1997. The Deification of Man. New York: St Vladimir’s Seminary Press.
John Paul II. 1984. Salvifici Doloris.
Kelly, J. N. D. 1968. Early Christian Doctrines. London: Adam & Charles Black.
Kreeft, Peter. 2001. Catholic Christianity: A Complete Catechism of Catholic Beliefs Based on the Catechism of the Catholic Church. San Francisco: Ignatius Press.
O’Collins, Gerald, & Mario Farrugia. 2003. Catholicism: The Story of Catholic Christianity. Oxford: Oxford University Press.
Powell, Mark Allen (ed.). n.d. HarperCollins Bible Dictionary, 3RD Edition. New York: HarperOne.
Rathe, Alan. 2014. Evangelicals, Worship and Participation. New York: Ashgate Publishing Company.
Ratzinger, Joseph, & others. 2000. Catechism of the Catholic Church. Rome: Libreria Editrice Vaticana.
VandenBerg, Mary. 2007. “Redemptive Suffering: Christ’s Alone.” Scottish Journal of Theology, 4.