نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختهی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2 استادیار گروه فلسفه و حکمت و منطق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
چکیده
استدلال جهانشناختی به دستهای از استدلالها گفته میشود که برای اثبات واقعیتی ضروری اقامه میشوند و دستکم یک مقدمۀ پسین دارند. در اواخر قرن بیستم، رابرت کونز نسخۀ پیشرفتهای از این استدلال را مطرح کرده و مدعی است که استدلال او میتواند پاسخ قانعکنندهای در برابر اشکالات فیلسوفانی مانند هیوم، کانت، راسل و... فراهم کند. بدین جهت، او از پیشرفتهای منطقی و فلسفی قرن بیستم، مثل منطق موجهات جدید، منطقهای غیریکنواخت و پارشناسی استفاده میکند. این ابداعات باعث میشوند که نسخۀ کونز از استدلال جهانشناختی مبتکرانه به نظر آید. او در ابتدا مفهوم «کیهان» را مطرح کرده و آن را انباشت همۀ واقعیتهای کاملاً ممکن تعریف میکند و سپس اثبات میکند که کیهان خود نیز واقعیتی کاملاً ممکن است و در مرحلۀ بعد با استفاده از این اصل علّی که هر واقعیت کاملاً ممکنی معلول است (مگر این که خلاف آن ثابت شود)، علّتی برای کیهان اثبات میکند. او سپس از اصل دیگری استفاده میکند و بیان میکند که چون علّت و معلول باید از لحاظ وجودی با هم متمایز باشند، پس علّت کیهان متمایز از خود آن است. بنابراین این علّت باید نه واقعیتی ممکن بلکه یک واقعیت ضروری باشد. ما در این مقاله، ابتدا به بیان پیشفرضهای استدلال کونز میپردازیم و سپس استدلال او را در حلّ مشکلات استدلالهای قبلی ارزیابی میکنیم.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Robert Koons' Cosmological Argument for the Necessary Fact
نویسندگان [English]
1 M.A. Graduate in Philosophy, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Philosophy and Logic, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The cosmological argument consists of a group of arguments designed to demonstrate the existence of a necessary fact, based on at least one a posteriori premise. At the end of the 20th century, Robert Koons proposed an advanced version of this argument, claiming that it successfully addresses the objections raised by philosophers such as Hume, Kant, and Russell. To support this claim, he incorporates 20th-century developments in logic and philosophy, including modal logic, non-monotonic logic, and mereology. These innovations give Koons's version of the cosmological argument a distinct, innovative character. He begins by introducing the concept of "cosmos," defining it as the aggregate of all wholly contingent facts, and proceeds to demonstrate that the cosmos itself is a wholly contingent fact. Using the causal principle that every wholly contingent fact must have a cause (unless proven otherwise), he argues for the existence of a cause for the cosmos. He further asserts that, since cause and effect must be distinct in terms of existence, the cause of the cosmos cannot be contingent but must instead be a necessary fact. In this paper, we first outline the assumptions underlying Koons's argument, then evaluate its effectiveness in addressing the objections raised by previous philosophers.
کلیدواژهها [English]