بازخوانی پاسخ‌های ‌ابن‌عربی به مسئله شرّ با رویکرد به الهیات معاصر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته عرفان اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار عرفان، پژوهشکده فلسفه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران

4 دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.30497/prr.2024.244958.1853

چکیده

شر از جمله مسائلی است که الهی‌دانان جهان بر مبنای دغدغه‌های الهیاتی خود به طور جدی با آن مواجه شده و به آن پاسخ داده‌اند. در این میان، الگوهای الهیات‌های پویشی، گشوده، اعتراض، ضعف خدا، صلیب، مرگ خدا، اگزیستانسی، و فمینیستی نمونه‌هایی قابل‌توجه هستند. الهی‌دان بزرگ عرفانی، ابن‌عربی، نیز به مسئله شرّ پاسخ‌هایی گفته است که در این مقاله قصد داریم آنها را با توجه به الگوهای الهیاتی معاصر بازسازی کنیم. برخی از مؤلفه‌های موجود در پاسخ‌های بازسازی‌شده به تفکیک نوع الهیات به طور خلاصه عبارت‌اند از سریان قدرت مطلق و عدم انحصار آن در خدا و وجود امکان‌های تعین‌ناپذیرِ آینده برای انسان‌ها در الهیات پویشی، عاملیت انسان در جهان و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری از پدیده‌های آن و تبادل یگانه‌انگارانه بین خدا و انسان در الهیات گشوده، عینیت خدا با جهان و با اسباب خیر و شرّ جهان که مجوز حق اعتراض به خداست در الهیات اعتراض، اعتدال الهی در خصوص خیرات و شرور جهان و دلالت آن بر «بدیع‌ترین جهان ممکن» دانستن جهان در الهیات ضعف خدا، تحول رنج عیسی از طریق شهید بودن خود و رقیب  بودن خدا برای قوم در الهیات صلیب، دلالت تعابیری نظیر «عنقاء مغرب» و «غیب مطلق» بر غیبت خدا و تأکید بر اصل شادی قلبی و باطنی در الهیات مرگ خدا، قابلیت‌های معناسازی و بازسازی رابطه با خدا در الهیات اگزیستانسی، و تأکید بر دو جنبۀ لاهوتی و ناسوتی در انسان و کامل‌تر بودن مشاهدۀ فاعلانه-منفعلانه خدا در زن در الهیات فمینیستی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Rereading Ibn Arabi's Answers to the Problem of Evil with an Approach to Contemporary Theology

نویسندگان [English]

  • Tahereh Baghestani 1
  • Hadi Vakili 2
  • Naeimeh Pourmohammadi 3
  • Seyyed Hosein Seyyed Moosavi 4

1 Ph. D. Candidate of Islamic Mysticism, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Philosophy, Institute for Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.

4 Associate Professor, Department of Islamic Teachings, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

چکیده [English]

The problem of evil is a significant issue that theologians worldwide have addressed with considerable seriousness, offering responses informed by their theological perspectives and concerns. Among them, the patterns of Process, open, protest, weakness of God, cross, death of God, existential, and feminist theologies are notable examples. The great mystical theologian, Ibn Arabi, also gave answers to the problem of evil, which in this article we intend to reconstruct them according to contemporary theological models. Some of the components in the reconstructed responses according to each theology include: The diffusion of absolute power and its non-exclusivity to God, as well as the existence of indeterminate possibilities for the future of humans in process theology; human agency in the world and the reciprocal influence between humans and phenomena, and the monistic exchange between God And man in open theology in open theology; the ontological unity of God with the world and with the causes of good and evil, which legitimizes the right to protest against God in protest theology; divine moderation regarding the good and evil of the world, indicating that the world is considered "the most novel possible world" in the theology of God’s weakness; the transformation of Christ's suffering through His martyrdom and God's caretaking of the people in the theology of the cross; the implications of expressions such as “Fabulous Gryphon (ʿAnqāʾ Maghrib)” and “Absolute Unseen” for God's absence, and the emphasis on the principle of inward and spiritual joy in the theology of the death of God; the capability for meaning-making and the reconstruction of the relationship with God in existential theology; and the emphasis on both divine and earthly aspects in human beings, with a more complete active-passive vision of God in women in feminist theology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • the problem of evil
  • Ibn Arabi
  • contemporary theology
  • Fusus al-Hikam
  • al-Futuhat al-Makkiyya
قرآن کریم.
ابن‌عربی، محیی‌الدین. 1336 ق. التدبیرات الإلهیه فی اصلاح المملکة الانسانیة. لیدن: مطبعۀ بریل.
ابن‌عربی، محیی‌الدین. 1426 ق. عنقاء مغرب فی ختم الاولیاء و شمس المغرب. تصحیح عاصم ابراهیم الکیالی الحسینی الشاذلی الدرقاوی. بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن‌عربی، محیی‌الدین. 1994 م. الفتوحات المکیه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ابن‌عربی، محیی‌الدین. بی‌تا. فصوص الحکم. تصحیح و تعلیق ابوالعلاء عفیفی. دار الکتاب العربی.
پترسون، مایکل و دیگران. 1379. عقل و اعتقاد دینی. ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: طرح نو.
پورمحمدی، نعیمه (ویراستار). 1397. درباره شر: ترجمۀ مقالات برگزیده در فلسفه و الهیات شر. ۲ جلد. قم: کتاب طه.
پورمحمدی، نعیمه. 1392. «تئودیسه‌های مبتنی بر صلیب». هفت آسمان، 15(4): 91-110.
هیک، جان. 1381. فلسفه دین. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: انتشارات بین المللی الهدی.
Adams, Marilyn M. 2017. "Redemptive Suffering: A Christian Solution to the Problem of Evil." Pp. 210-231, in The Problem of Evil Selected Readings, edited by Michael Peterson. University of Notre Dame Press.
Altizer, J. J., and William Hamilton. 1966. Radical Theology and the Death of God. Bobbs-Merrill.
Anderson, Pamela Sue. 2012. Re-Visioning Gender in Philosophy of Religion: Reason, Love and Epistemic Locatedness. University of Oxford.
Clack, Beverley. 2013. "Feminism and the Problem of Evil." Pp. 326-339, in The Blackwell Companion to the Problem of Evil, edited by Justin P. McBrayer and Daniel Howard-Snyder. Wiley-Blackwell.
Daly, M. 1991. Gyn/Ecology. London: Women’s Press.
Earnshaw, Steven. 2006. Existentialism: A Guide for the Perplexed. Continuum International Publishing Group.
Feinberg, John S. 2004. The Many Faces of Evil: Theological Systems and the Problems of Evil. Crossway Books.
Granz, Stanley J., and Roger E Olson. 1992. Twentieth-Century Theology: Cod and the World in Transitional Age. IVP.
Hasker, William. 1994. “A Philosophical Perspective.” In Openness of God. InterVarsity Press.
Hauerwas, Stanley. 2001. The Hauerwas Reader. Edited by John Berkman and Michael Cartwright. Duke University Press.
Hauke, Manfred. 1995. God or Goddess? Feminist Theology: What is it? Where Does it Lead? Translated by David Kipp. Ignatius.
Jantzen, G. 1995. Power, Gender and Christian Mysticism. Cambridge University Press.
Kermani, Navid. 2011. The Terror of God: Attar, Job and the Metaphysical Revolt. Translated by Wieland Hoban. Polity Press.
Kotsko, Adam. 2013. Altizer as the Third Rail of Academic Theology. Word Press.
Lewis, C. S. 2001. A Grief Observed. Harper Collins.
Macquarrie, John. 1973. An Existentialist Theology: A Comparison of Heidegger and Bultmann. Pelican.
Martin, Bernard. 1963. The Existentialist Theology of Paul Tillich. Bookman Associates.
Pagels, E. 1989. Adam, Eve and the Serpent. Vintage.
Pinnock, Clark. 1994. The Openness of God. Inter Varsity Press.
Rath, John K. 2001. “A Theodicy of Protest.” Pp. 1-38, in Encountering Evil, Live Options in Theodicy, edited by Stephe T. Davis. John Knox Press.
Soelle, Dorothee. 1975. Suffering. Darton, Longman & Todd.
Taylor, Mark C. 2007. After God. University of Chicago Press.
Whitehead, Alfred North. 1967. Adventures of Ideas. The Free Press.