نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استاد گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
جاشوا گلدینگ، در تقریر نوین خویش از استدلالهای عملی، به ایمان به خدا به عنوان ارزشی متناهی ولی متعالی اشاره میکند. به باور او، دستیابی به ارتباط خوب با خدا دارای ارزش بالقوه متعالی است و حصول ارتباط خوب با خدا را از طریق سبک زندگی مؤمنانه از احتمال بالاتری نسبت به سبک زندگی نامؤمنانه میداند. گلدینگ با افزودن مؤلفه ارزش متناهی متعالی به استدلال خود سعی در رفع اشکال استدلال عملی پاسکال و توجیه عملگروانۀ زندگی مؤمنانه دارد. از آنجا که گلدینگ ارزش عملی ایمان به خدا را بالاتر از بدیلهای نامؤمنانه میداند، این مقاله میکوشد به دفاع از ادعای گلدینگ بپردازد. به دلیل آن که استدلال گلدینگ مبتنی بر ارزششناسی خداباوری است، استدلالهای موافقان و مخالفان ارزششناسی خداباوری نیز در این مقاله بررسی شده است. این بررسی نشان میدهد ادعای مخالفان ارزش وجود خدا در سطح غیرشخصی از مقبولیت برخوردار نیست. در سطح شخصی نیز استدلال معنای زندگی مخالفان ارزش وجود خدا قابل دفاع نیست. مدافعان برهان اختفای الهی نیز، با انکار بحث ارزششناسی خداباوری، استدلال مخالفان ارزش وجود خدا را با اشکال مواجه میکنند. بنابراین، با توجه به استدلال موافقان ارزش وجود خدا، خدا به عنوان موجود خیری که به لحاظ اخلاقی کامل است ضرورتاً به ارزش هر وضعیت اموری که در آن وجود دارد میافزاید. از این رو، ادعای استدلال عملگروانه گلدینگ در تلقی ارزشمدارانه از ارتباط خوب با خدا قابل دفاع است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Reasonableness of Pragmatic Faith in God as A Transcendent Value from Joshua Golding’s Viewpoint
نویسندگان [English]
1 Ph. D. Student in Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]
Joshua Golding, by appealing to faith in God as a finite but transcendent value, develops a new formulation of the pragmatic arguments. Golding argues that the potential value of attaining a good relationship with God is transcendent and a religious way of life is more likely than a nonreligious way of life to result in attaining a good relationship with God. In addition, Golding’s version aims to replace Pascal’s problem with a finite but transcendent value and justify that it is pragmatically rational for a person to pursue a religious way of life. Since Golding claims that the pragmatic value of choosing faith in God is higher than nonreligious choices, this paper attempts to defend his claim. Due to the position of the Axiology of Theism in this issue, the present paper examines both Pro-theism and Anti-theism arguments. This review shows that the Anti-theism claim in impersonal scope is not plausible and in personal one, which is based on the meaning of life argument is not defensible. Moreover, Proponents of the Divine Hiddenness by rebutting the Axiology of Theism also pose a challenge to Anti-theism arguments. Therefore, regarding Pro-theism arguments, God, as a perfectly moral good being, necessarily adds value to any state of affairs in which God exists. Hence, Golding’s pragmatic argument in claiming that attaining a good relationship with God is of value can be defended.
کلیدواژهها [English]