نوع مقاله : کوتاه
نویسنده
استادیار گروه فلسفه دین، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم ، ایران.
چکیده
پرسشهای مهم پیشاروی «الهیات مادرانگی» چنین هستند: پرسش نخست: چه رابطهای میان «مادرانگی» و «زنانگی» برقرار است؟ «آیا مادری جزء ضروری یا جنبه ذاتیِ زنانگی است»، به گونهای که اگر زنی خود را از مادر بودن رها سازد، معنایش این باشد که از زن بودن خود جدا شده است؟ اگر اینگونه باشد، آن دسته از زنانی که نمیتوانند بچهدار شوند یا نمیخواهند بچهدار شوند، زنِ کامل یا حتی زن به حساب نمیآیند؟ پرسش دوم: چه رابطهای میان «دغدغه مادرانگی» و «شغل زن» وجود دارد؟ یک مادر چگونه میتواند میان «زندگی حرفهای» و «زندگی مادرانۀ» خود تعادل مناسبی برقرار کند؟ آیا مشارکت زن در اجتماع نظام طبیعی الهی را نقض میکند؟ آیا تحصیل و اشتغال زن به طراحی الهی از تن و بدن زنانه تعدی میکند؟ پرسش سوم: آیا «مادرانگی» یک هویت «واسطه» است یا یک هویت «مستقل»؟ آیا مادر به دلیل این که واسطه الهی برای آفرینش است، از خود هیچ هویت مستقلی ندارد؟ شاید این یکی از مفروضات جامعه مردسالار یا استعمار مردانه باشد. «الهیات مادرانگی در مسیحیت» در واکنش به این پرسشها شکل گرفت و گسترش یافت و ادبیات گستردهای را تحت عنوان «Motherhood Theology» ارائه کرد. در اسلام الگوی متمایز و شناختهشدهای از الهیات مادرانگی در اختیار نداریم، اما با تکیه بر همین الگوی استخراجشده از الهیات مادرانگی در مسیحیت، به سراغ قرآن کریم و سیره پیشوایان دین میروم تا طرح کلی الهیات مادرانگی را ترسیم کنم. باشد که بعدها این طرح نو بیشتر ساخته و پرداخته شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
“Theology of Motherhood” in the Bible and the Holy Quran
نویسنده [English]
Assistant Professor, Philosophy of Religion Department, University of Religions and Denominations, Qom, Iran.
چکیده [English]
The important questions facing "motherhood theology" are: The first question: what is the relationship between "motherhood" and "femininity"? "Is motherhood an essential component or an inherent aspect of femininity" in such a way that if a woman frees herself from being a mother, it means that she is separated from being a woman. If so, are not the women who cannot or do not want to have children considered perfect women or women at all? The second question: What is the relationship between "motherhood concern" and "female occupation"? How can a mother strike the right balance between her "professional life" and her "motherly life"? Does female participation in society violate the divine natural system? Do a woman's education and employment violate the divine design of the female body? The third question: is "motherhood identity" "mediating identity" or "independent identity"? Does the mother have no independent identity because she is the divine mediator of creation? Perhaps this is one of the assumptions of a patriarchal society or the colonization of masculinity. In response to these questions, the "motherhood theology in Christianity" was formed and expanded to include the extensive literature entitled "Motherhood Theology". In Islam, we do not have a distinct and well-known model of motherhood theology but based on this extracted model of motherhood theology from Christianity, I studied the Holy Quran and the lives of religious leaders to draw an outline of motherhood theology. May this new plan be made and paid more later.
کلیدواژهها [English]