نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
شلنبرگ برای اولین بار در سال 1993 استدلالی با عنوان «اختفای الهی» را علیه خداباوری ارائه کرد. از آن زمان تا کنون استدلال او در کانون نقد و دفاع قرار داشته است. در این نوشتار، که با رویکرد تحلیلی-انتقادی انجام میپذیرد، ضمن تقریر استدلال شلنبرگ، افزون بر مهمترین نقدهای مطرحشده بر استدلال او، دو نقد متفاوت دیگر بر این استدلال مطرح میشود. یکی از این نقدها از طریق معنای زندگی است. شلنبرگ در رابطه با مزیت ارتباط عاشقانه با خداوند معتقد است که چنین رابطهای به بهزیستی انسان کمک میکند. او ارتباط شخصی با خداوند را دارای ارزش ذاتی و مهمترین عامل در معنادار بودن زندگی انسان میداند. اما پرسش اصلی این است که آیا ارتباط شخصی با خداوند، یعنی ارتباطِ آگاهانه، تعاملی و معنادارِ مثبت با او، حقیقتاً مهمترین عامل در معنادار بودن زندگی انسان است؟ نقد دوم از طریق عدم فعلیت عاشقانهترین جهان ممکن است. در این نقد بیان میکنیم که هر جهانی را که در نظر بگیریم، میتوانیم جهانی عاشقانهتر از آن را نیز تصور کنیم و آن جهان نیز امکان فعلیت دارد. بنابراین، اگر عشق کامل الهی مستلزم فعلیت یافتن عاشقانهترین جهان ممکن نباشد، پس با تحققِ ناباوریِ قاصرانه نیز سازگار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Meaning of Life, A Possible World with Complete Divine Love, and the Divine Hiddenness
نویسندگان [English]
1 . Ph.D. Student of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]
For the first time in 1993, Schellenberg introduced "divine hiddenness" as an argument against theism. Since then, his argument has been at the center of criticism and defense. In addition to explaining Schellenberg's argument and the most important critiques, this article introduces two new critiques by having an analytical-critical approach. The first is through contemplating the meaning of life. Regarding the benefits of a loving relationship with God, Schellenberg believes that such a relationship contributes to human well-being. He considers the personal relationship with God valuable in itself, which is essential to the meaning of human life. However, the main question is whether a personal relationship with God (that is, a conscious, interactive, and meaningful positive relationship with Him) is essential to the meaning of human life. Another criticism is the nonexistence of a possible world with complete divine love. In this critique, we state that for every world we consider, we can imagine a world with more divine love than it, and that world can also be actual. Therefore, if perfect divine love does not require the actualization of a possible world with complete divine love, it is also compatible with inculpable nonbelief.
کلیدواژهها [English]