نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده
غزالی، به عنوان یکی از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام، نظریههای مهمی در بحث زبان دین ارائه کرده است. او با توجه به مبانی وجودشناختی و معرفتشناختی و رویکردهای کلامی و عرفانی، به مسئلۀ زبان وحی پرداخته است. مهمترین اثر غزالی که به طور جامع به فهم قرآن اختصاص دارد جواهر القرآن است. غزالی در این اثر، که متعلق به دوران عرفانگرایی اوست، به صورت گستردهای به فهم باطن قرآن و گذر از ظاهر آن پرداخته است. او با اتکا بر تبیین مخصوصی از ماهیت وحی و نیز با استناد به نظریۀ تطابق عوالم وجود سعی میکند نشان دهد که وحی چگونه و طبق چه ضوابطی تنزل میکند و حقایق عالم ملکوت چگونه در عوالم پایینتر تمثل مییابند. در گام بعد نشان میدهد که راسخان در علم باید طبق چه میزان و معیاری به درک مقاصد آن نائل آیند. این نظریه که باید آن را نظریۀ زبان تمثلی وحی نامید، با هیچ یک از نظریههای فیلسوفان دین در باب زبان دین یکسان نیست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Al-Ghazali on the Representative Language of Revelation
نویسندگان [English]
1 Ph.D. student of Islamic philosophy and theology, Islamic Azad University, central Tehran branch, Tehran, Iran
2 Associate professor of Islamic philosophy, Islamic Azad University, central Tehran branch (iauctb), Tehran, Iran.
چکیده [English]
Al-Ghazali, as one of the greatest thinkers of the Islamic world, has proposed notable views on religious language. He has addressed the language of revelation according to ontological and epistemological bases and theological-mystical approaches. His most important work in this subject is Jawaher-al-Koran. In this book, which pertains to the period of his engagement with mysticism, al-Ghazali has comprehensively addressed the esoteric understanding of the Qur’an. Based on his notion of revelation and his theory of the conformity of different worlds, he tries to explain how and by which criteria the revelation descends, and also the way the entities of the spiritual world are represented in the mundane world. He, then, presents the way through which mystics can attain the purposes of revelation. This view which should be named the representative language of revelation theory is not similar to any of the theories of other philosophers of religion.
کلیدواژهها [English]