نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشآموختۀ دکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران (نویسنده مسؤول)
2 دانشیار گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
جعل و کشف معنا دو دیدگاه بنیادین در معنای زندگی هستند که هر کدام موافقان و مخالفانی را به خود اختصاص دادهاند. سارتر با تبیین وجودِ فینفسه و وجودِ لنفسه، و همچنین مفاهیمی همچون امکان ناضرور، آزادی و فردیت، ابتدا جهان را از هر معنایی تهی میکند و سپس برای استعلای خویش و همچنین عدم انفعال، در پی جعل معناست. بنابراین، در این حوزه، سارتر را میتوان یک ناشناختگرا و سوبژکتیویست خواند و از این رو انتقادات مربوط به این دو نحله به سارتر نیز تعلق میگیرد. برای نمونه، سارتر با سوبژکتیو دانستن معنا امکان هر گونه داوری معرفتی را دربارۀ صدق و کذب دیدگاه اخذشده از بین میبرد. در عین حال، به نظر میرسد، با توجه به مبانی معرفتی ناشناختگرایان و سوبژکتیویستها، میتوان از قوت این نقد کاست. همان طور که میدانیم، تأکیدِ سارتر و سایر اگزیستانسیالیستها بر جعل و یا کشف معنا شدیداً وابسته به فرد و ساختار سوبژکتیو اوست. بنابراین به نظر میآید با توجه به بنیانهای فلسفی سارتر، نقدهای مبتنی بر شناختگرایی بر سارتر وارد نباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Invention of the Meaning in Sartre’s View and Criticism in Accordance with Cognitivism Principles
نویسندگان [English]
1 PhD Graduate in Comparative Philosophy, Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran (corresponding author).
2 Associate Professor, Philosophy of Religion Department, Tehran University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Invention and discovery of the meaning are two rival theories of the meaning of life. With explanation of being for itself and being in itself, Sartre, first of all, empties world from all the meanings and then, for the sake of self-transcendence and avoiding passiveness, is in search of invention of the meaning. So, Sartre can be called a subjectivist and non-cognitivist. Therefore, the defects of these schools can also be attributed to Sartre’s theory. One of the most important criticisms is the impossibility of epistemic judgment. According to Sartre, if the meaning is absolutely personal and subjective, then no epistemic judgment about truth or falsity of beliefs would be possible. But, according to the epistemic principles of non-cognitivists and subjectivists, it seems that we can decrease the power of criticism. The insistence of Sartre and existentialists on the subjectivity of meaning implies that the cognitivist criticisms have nothing to do with Sartre.
کلیدواژهها [English]