شناسنامه علمی شماره
نویسنده
عضو هیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده
در این مقاله مهمترین عناصر فکری کرکگور در بحث ایمان بررسی و بازسازی شده است. از دیدگاه کرکگور ایمان، حقیقتی انفسی است که با هیچ یک از مقولات تجربی و عقلی قابل قیاس نیست. در ادیان آسمانی به جای تحلیلهای موشکافانه علمی بر حقایق انفسی که موجب شکوفایی درون و جان انسانهاست، تأکید میشود. ایمان گرچه به ظاهر امری تناقضنماست، در واقع، محال و تناقض منطقی را موجه نمیداند بلکه خصوصیت متعالی دین را برای پرهیز از اینکه ایمان را بتوان به طور کامل قابل درک کرد، حفظ میکند. ایمان با دوگانه اختیار انسان از یک طرف و موهبت الهی از طرف دیگر همراه است. نقطۀ اوج ایمان یا همان ثمرة آن، عشق است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Reconstruction Kierkegaard's Thought on Faith
نویسنده [English]
Faculty Member of Humanities , University of Zanjan, Zanjan, Iran
چکیده [English]
In this paper the most important thought elements of Kierkegaard on faith discussion have been surveyed. According to Kierkegaard, the actual faith is subjective which is not comparable with any of experimental and intellectual categories. In abrahamen religions, instead of analyses based on the scientific scrutiny, the emphasis is on the subjective facts that cause the bloom of inner side of human. Although faith seems to be a paradox, it doesn't in fact rationalize the logic paradox, But it saves the exalted characteristic of religion to avoid from making the faith completely understandable. The faith is together with the human's liberty on the one side and the divine endowment on the other side. Love is the peak or the fruit of the faith.
کلیدواژهها [English]