شناسنامه علمی شماره
نویسنده
مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده
زمینهگرایی معرفتی دیدگاهی جدید در معرفتشناسی است که انگیزة ظهور آن، تلاش برای حل مسئلة شکگرایی بوده است. این دیدگاه، اگر چه در حوزة معرفتشناسی ظهور کرده و ادعای حلّ یکی از قدیمیترین مسائل آن را دارد، در واقع آموزهای سمانتیکی است. زمینهگرایی معرفتی دیدگاهی دربارة شروط صدق جملات معرفتی است؛ جملاتی مانند "S میداند کهP" و "S نمیداند که P". این دیدگاه، به نوعی چرخش زبانی در معرفتشناسی است. زمینهگرا قصد دارد با استفاده از معنا و سمانتیک جملات معرفتی، مسائل معرفتشناسی را حلّ کند. در این مقاله، یکی از مبانی سمانتیکی زمینهگرایی - یعنی استاندارد معرفتی به عنوان مولفة بیان نشده- را بررسی خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که ادعای سمانتیکی آنها، در بهترین حالت محل مناقشه خواهد بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Epistemic Contextualism and Semantics of knowledge attributions
نویسنده [English]
Instructor of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]
Epistemic Contextualism is a recent view in epistemology that has evolved primarily as a response to skepticism. Epistemic Contextualism is a semantic thesis and is the view that the truth conditions for knowledge attributions, sentences of the form “S knows that P” and “S doesn’t know that P”, can vary across contexts as a result of shifting epistemic standards. This view, in fact, is a linguistic turn in epistemology. Contextualist seeks to explained epistemological problems by semantics of knowledge sentences. In this paper I will examine one of the semantics foundations of Contextualism, that is epistemic standard as a unarticulated constituent, and will show that their epistemic claim is controversial and unpleasant.
کلیدواژهها [English]