The Noetic Effects of Sin in Masnavi-ye-Maʿnavi

Document Type : Original Research

Authors

1 M.A. Graduate in Philosophy of Religion, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.

2 Associate Professor, Department of Islamic Philosophy and Wisdom, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.

Abstract

The influence of non-cognitive factors, including sin, on human knowledge has become a matter of question in epistemology in recent decades. Religious and mystical texts of different cultures throughout history have emphasized that humans' existential realms are deeply interconnected. Masnavi-ye-Ma'navi is an important text that discusses the influence of sin on human knowledge. In Rumi's view, sin affects the hereafter and also our existence and rational faculties in this world. Rumi's emphasis is on the daily sins, not the original sin. According to him, sins affect knowledge by causing a person to lose mental concentration due to the sense of guilt he or she experiences after sinning. In addition, he believes that the damage done to moral virtues after sinning affects intellectual virtues and, therefore, human knowledge. While Mawlana holds that sin is effective on all types of human knowledge, both our knowledge of Divine and non-Divine realms, his emphasis is on the effect of sin on our knowledge of God and self-knowledge.

Keywords

قرآن‌کریم، ترجمۀ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی.
پورسینا، زهرا. 1386. «گناه در نگاه غزالی». آینه‌معرفت 12.
جلالی، حسین. 1380. «درآمدی بر بحث بینش، گرایش، کنش و آثار متقابل آنها». معرفت 50.
حافظ. حافظ به سعی سایه. 1385. تصحیح هوشنگ ابتهاج. تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
زمانی، کریم. 1390. شرح جامع مثنوی. تهران: اطلاعات.
سروش، عبدالکریم. 1384. قصه ارباب معرفت. تهران: صراط.
سعدی. 1394. کلیات سعدی. مقدمه و شرح حال از جلال‌الدین همایی و حواشی از محمود علمی. تهران: بدرقه جاویدان.
سعیدی، حسن، و ولی‌الله نصیری. 1391. «عقل از دیدگاه مولانا». آینۀ معرفت 4.
شایگان، داریوش. 1373. هانری کربن: آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمۀ باقر پرهام. تهران: فرزان روز.
شریعتی مزینانی، محمدتقی. 1385. تفسیر نوین به همراه آغاز وحی یا تفسیر سوره مبارکه علق. تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
شمس تبریزی. 1369. مقالات. تصحیح محمدعلی‌موحد. تهران: خوارزمی.
عباسی، حبیب‌الله، و غلامعلی فلاح. 1387. «کارکرد گفتمان فقهی در مثنوی مولوی». ادب‌پژوهی 4.
گولپینارلی، عبدالباقی. 1375. مولانا جلال‌الدین. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ملایوسفی، مجید. 1391. «تأثیر آموزۀ گناه نخستین بر مبحث کلیّات در قرون وسطا». پژوهشنامۀ ‌فلسفه دین (نامۀ حکمت) 1.
ملکیان، مصطفی. 1387. «تأثیر گناه در شناخت انسان سنتی و انسان متجدد». آیین 19-20.
مولوی. 1385. مثنوی معنوی. بر اساس نسخه قونیه و به تصحیح عبدالکریم سروش. تهران: علمی و فرهنگی.
مولوی. 1387. فیه ما فیه. تصحیحات و حواشی بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: نگاه.
نظامی. 1374. کلیات مخزن الاسرار. تصحیح وحید دستگردی. تهران: راده.
واعظ کاشفی، ملاحسین. 1386. لب لباب معنوی. تصحیح و پیشگفتار عبدالکریم سروش. تهران: صراط.
یزدانی، هما، علی پایا، و لطف‌الله نبوی. 1399. «تأثیر گناه بر معرفت علمی: بررسی موردی دیدگاه استفان مورونی از منظر عقلانیت نقاد». فلسفه علم 20.