Basicality of Concepts and Its Critiques

Editorial

Author

Assistant Professor of The Iranian Institute of Philosophy, Tehran, Iran

Abstract

The possibility or impossibility of acquaired knowledge has been discussed for a long time by philosophers. Some of them consider it impossible, some others see it possible, and others consider it possible in a certain type of human knowledge and impossible in an another type. In Islamic philosophy, this problem has been discussed under the title of evidentiality or acquaintance of concepts and assents. Al-Razi believed that acquaintance of concepts is impossible and offered two reasons for it. In this paper, the author first outlines the history of the problem and then accounts and analyzes his reasons and critiques of other logicians and philosophers.

Keywords

ابن‌‌‌‌سینا، ابوعلی (1404- الف)، الشفاء، المنطق، البرهان، تحقیق ابوالعلا عفیفی، قم: چاپ افست کتابخانۀ آیت‌‌‌‌الله مرعشی نجفی از روی چاپ قاهره.
همو (1404- ب)، الشفاء، المنطق، القیاس، تحقیق سعید زاید، قم: چاپ افست کتابخانه آیت‌‌‌‌الله مرعشی از روی چاپ افست قاهره.
افلاطون (1357)، مجموعة آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، خوارزمی، ج1.
بریه، امیل(1374)، تاریخ فلسفه، جلد اول (دوره یونانی)، ترجمه علی‌‌‌‌مراد داوودی، مرکز نشر دانشگاهی.
بغدادی، ابوالبرکات (1373)، المعتبر فیالحکمة، افست دانشگاه اصفهان از روی چاپ هند.
التفتازانی، سعدالدین (1370)، شرح المقاصد، تحقیق عبدالرحمن عمیره، چاپ افست انتشارات شریف رضی، ج1.
جرجانی، شریف، حاشیة شرح المطالع ← رازی، ‌‌‌‌قطب‌‌‌‌الدین
همو (1370)، شرح المواقف، چاپ افست انتشارات شریف رضی از روی چاپ قاهره، ج1.
حسینی عبیدلی (1381)، اشراق اللاهوت فی نقد شرح الیاقوت، تحقیق علی‌‌‌‌اکبر ضیائی، مرکز نشر میراث مکتوب.
حلی، حسن بن منصور (1379)، الاسرار الخفیّة فی العلوم العقلیۀ، تحقیق مرکز الابحاث و الدراسات الاسلامیه، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
همو (1363)، الجوهر النضید فی شرح منطق التجرید، اشراف محسن بیدارفر، قم.
دوانی (بی‌‌‌‌تا)، «حاشیة شرح الشمسیه»،شروح الشمسیة، بی‌‌‌‌جا: شرکة شمس المشرق للخدمات الثقافیه.
رازی، فخرالدین (1335)، الرسالة الکمالیة فی الحقائق الالهیة، تصحیح سید محمدباقر سبزواری،‌‌‌‌ دانشگاه تهران.
همو (1400)، شرح عیون الحکمة، تحقیق احمد حجازی احمد السقا، قاهره، ج1.
همو (1966)، المباحث المشرقیة، تهران: افست کتابخانه اسدی از روی چاپ هند، ج1.
همو (1405)، المحصل ← طوسی، نصیرالدین محمد، تلخیص المحصل.
رازی، قطب‌‌‌‌الدین (بی‌‌‌‌تا)، شرح المطالع، کتبی، قم.
شهرزوری، شمس‌‌‌‌الدین محمد (1383)، رسائل الشجرة الالهیة فی علوم الحقائق الربانیة، تصحیح نجفقلی حبیبی، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ج1.
شیرازی، صدرالدین محمد (1383)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة، تحقیق مقصود محمدی‌‌‌‌، بنیاد اسلامی حکمت صدرا، ج3.
همو، حاشیة شرح حکمة الاشراق ← شیرازی، قطب‌‌‌‌الدین.
شیرازی قطب‌‌‌‌الدین (بی‌‌‌‌تا)، شرح حکمة الاشراق، چاپ سنگی، بی‌‌‌‌جا: بی‌‌‌‌نا.
طوسی، نصیرالدین محمد (1353)، تعدیل المعیار فی نقد تنزیل الافکار، تصحیح عبدالله نورانی ← منطق و مباحث الفاظ، به اهتمام مهدی محقق و توشی‌‌‌‌هیکو ایزوتسو، دانشگاه تهران.
همو (1405)، تلخیص المحصل، تصحیح عبدالله نورانی، لبنان: افست انتشارات دارالاضواء.
همو (1403)، شرح الاشارات، به اهتمام محمد خاتمی، تهران: دفتر نشر الکتاب، ج1.