شناسنامه علمی شماره
نویسنده
استادیار گروه فلسفه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
سارتر با پذیرش مفهوم «رویآورندگی» در فلسفۀ هوسرل اظهار میدارد که آگاهی عبارت است از آگاهی از چیزی. آگاهی همواره دارای متعلّق است و به چیزی اشاره میکند که شناخته شده است. او، به واقعیتی به نام نومن که در پس فنومنها یا پدیدارها قرار دارد معتقد نیست؛ و از سوی دیگر، پدیدارها را متکی به آگاهی یا فاعل شناسا نیز نمیداند. پدیدارها، خود تکیهگاه خود هستند. بدین ترتیب ما با دو نوع وجود مواجه میشویم: یکی آگاهی و دیگری متعلقهای آگاهی یا پدیدارها. سارتر نوع اول را وجود لنفسه و نوع دوم را وجود فینفسه مینامد. در این مقاله، پس از بررسی رهیافت پدیدارشناسانة سارتر، به ویژگیهای وجود لنفسه از جمله عدم بودن و آزاد بودن؛ و همچنین به برخی از ساختارهای این نوع وجود مانند غیرشخصی بودن، غیرجوهری بودن و فقدان و میل، پرداخته میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Being-for-itself in Sartre’s Philosophy
نویسنده [English]
Assistant Professor at the Department of Philosophy, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Accepting the concept of “intentionality” in husserl’s philosophy, Sartre maintains that consciousness consists in consciousness of something. Consciousness has always an object and refers to something that is known. He does not believe that there is any reality, “noumenon”, lying behind the phenomena. On the other hand, he does not regard phenomenon as dependent on consciousness or the knowing subject. Phenomena are selfsustaining. Hence, we are confronted with two types of being: consciousness and the objects of consciousness or phenomena. Sartre calls the first type “being-in-itself” and the second type “being-for-itself”. Having dealt with Sartre’s phenomenological approach, this article examines some characteristics of “for-itself” such as nothingness and freedom. In addition, it deals with some structures of “for-itself” such as to be impersonal, to be nonsubstantial, lack and desire.
کلیدواژهها [English]