A Comparison Between Ibn Sina and Swinburne's Version of Cosmology Argument

Editorial

Authors

1 MA of Philosophy of Religion, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Philosophy of Religion, Faculty of Theology, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Cosmology arguments concerning verifying God's existence include various versions. One of the most valid of which is Contingency and Necessity Argument. Ibn Sina elaborately mentioned this argument and called it Burhan al-Siddiqin (Proof of the Sinceres) in some of his books especially in "AL-Isharat wa AL-Tanbihat". Richard Swinburn, a recent philosopher of religion, also referred to it in his discussion of cosmology arguments. Although these two philosopher's versions of the argument share premises and fundamentals such as acknowledgment of God's existence not as a self-evident issue, the awareness of the possibility to prove it, and the use of one of world features called Contingency, there are basic differences between them. For in stance, Ibn Sina's version of the argument is a kind of deduction which is on the basic of self-evident proofs and hold that God's existence is believably possible to prove, while that of Swinburn is based on an inductive approach and presents a set of arguments rather than one argument, in which God's existence is contingent to prove. Examining and comparing the two versions, the present paper revealed that Ibn Sina's version is preferable to Swinburn's.

Keywords

آدلر. مورتیمر، جروم (1364)، چگونه دربارة خدا بیندیشیم، ترجمه احمد آرام، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ اول.
ابن ­سینا (1375)، الاشارات و التنبیهات، قم: نشر البلاغه، چاپ اول، ج3.
همو (1385)، الالهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسن حسن­زاده الآملی، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ دوم.
همو (1387)، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، تصحیح محمدتقی دانش­پژوه، تهران: دانشگاه تهران، چاپ سوم.
همو (1383)، المبدأ و المعاد، تصحیح عبدالله نورانی، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- دانشگاه مک­گیل، چاپ دوّم.
افلاطون (1382)، «قوانین»: دورة آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی و رضا کاویانی، تهران: انتشارات خوارزمی، چاپ سوم.
بدوی، عبدالرحمن (1429)، موسوعة الفلسفة، قم: ذوی القربی، چاپ دوم، ج2.
پترسون، مایکل و همکاران (1377)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو، چاپ دوم.
پلانتینگا، آلوین (1376)، فلسفة دین (خدا، اختیار، شرّ)، ترجمه محمد سعیدی­مهر، قم: انتشارات طه، چاپ دوم.
جوادی، محسن (1375)، درآمدی بر خداشناسی فلسفی، قم: معاونت امور اساتید و معارف اسلامی، چاپ اوّل.
جوادی آملی، عبدالله (بی­تا)، تبیین براهین اثبات وجود خدا، قم: نشر اسراء، چاپ اول.
همو (1376)، رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه، جلد دوم)، قم: مرکز نشر اسراء، چاپ اول، ج3.
حلّی، حسن بن یوسف (علامه) (1375)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قدّم له و علّق علیه جعفر السبحانی، قم: مؤسسة الامام الصادق، چاپ اوّل.
رازی، فخرالدین (1428)، المباحث المشرقیه، تحقیق و تعلیق محمد المعتصم بالله البغدادی، قم: انتشارات ذوی القربی، ج2.
سهروردی، شهاب­الدین (1372)، «حکمة الاشراق»: مجموعة مصنفات شیخ اشراق، تصحیح هنری کربن، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ دوم، ج2.
الشیرازی، محمد بن ابراهیم (1410)، الحکمة المتعالیة فی الأسفار الاربعة العقلیة، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ چهارم، ج6.
همو (1354)، المبدأ و المعاد، تصحیح جلال­الدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت ایران.
الصدر، سید محمدباقر (1412)، الفتاوی الواضحه، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، چاپ هشتم.
طباطبایی، سید محمدحسین (1362)، نهایة الحکمة، قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
کرمی، محمدتقی؛ سید حسن سعادت مصطفوی (1387)، «إنیّت ویقین­آور بودن برهان صدیقین سینوی»، نامۀ حکمت، سال ششم، ش2.
لایب­نیتز (1375)، منادولوژی، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: انتشارات خوارزمی.
مانتل، آن فر (1356)، عصر اعتقاد، ترجمه احمد کریمى، تهران: انتشارات امیرکبیر.
مصباح یزدی، محمدتقی (1373)، آموزش فلسفه، تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ ششم، ج2.
همو (1405)، تعلیقة علی نهایة الحکمة، قم: انتشارات در راه حقّ.
هپ­برن، رونالد (1384)، «برهان وجوب و امکان [جهان­شناسی]»: خدا در فلسفه، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
هیک، جان (1372)، فلسفة دین، ترجمه بهرام راد، تهران: انتشارات الهدی، چاپ اوّل.
Aquinas, Tomas (1920), Summa Theologica, Trans. Fathers of the English Dominican Province, London: Burns Oates & Washbourne.
Hume, David (1980), Dialogues Concerning Natural Religion, Indianapolis: Hackett.
Leibniz, Gottfried (1934), "On the Ultimate Origination of Things": The Philosophical Writings of Leibniz, trans. by M. Morris, London: J. M. Dent and Sons (Everyman Library).
Oppy, Graham (1995), "Professor William Craig's Criticism of Critiques of Kalam cosmological Arguments", by Paul Davies, Stephen Hawking, and Adolf Grunbaum," Faith and Philosophy, vol.12.
Rowe, William. L (1999),"cosmological Argument": A companion to philosophy of Religion, phillip. L, Quinn (ed), Oxford: Blackwell.
Swinburne, Richard (1991), The Existence of GOD, Oxford: Clarendon Press.
Yandell, keith (1984), "Christianity and philosophy", Grand Rapids, MI: Erdmans.